Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15146
Title: الإستخدامات الرقمية للمؤسسات في إعداد وإنتاج مواد العلاقات العامة
Authors: بوعزة, فاروق
Keywords: العلاقات العامة
العلاقات العامة الرقمية
مواد العلاقات العامة
Issue Date: Jun-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الإستخدامات الرقمية للمؤسسات العمومية الجزائرية في إنتاج وإعداد مواد العلاقات العامة دراسة إنطلقت من الإشكالية التالية : هل تساهم الإستخدامات الرقمية للمؤسسات العمومية الجزائرية في إعداد وإنتاج مواد العلاقات العامة بشكل فعال في تحسين صورتها وتعزبز علاقتها مع الجمهور المستهدف، ولإلمام بالدراسة و تحقيق أهدافها إعتمدنا على منهج المسح الشامل وإستخدمنا أداة الإستمارة كأداة أساسية للحصول على المعلومات من العينة المبحوثة ، حيث قمنا بنشر 35 إستمارة ورقية على عينة قصدية من المسؤولين المكلفين بالإعلام والإتصال والعلاقات العامة ببعض المؤسسات العمومية بولاية تيارت ، ولقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تخص مختلف محاورها حيث تلعب العلاقات العامة الرقمية دورا حيوياً في عصرنا الحالي من خلال قدرتها على الوصول إلى جمهور أوسع وبناء علاقات أقوى مع الجمهور وتحسين سمعة المؤسسة ويأتي ذلك من خلال إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي بشكل فعال ، كما تساهم الأدوات الرقمية بدورها بشكل كبير في تقليل الوقت المخصص لإعداد وإنتاج مواد العلاقات العامة وسهولة نشر المحتوى والمساهمة أيضا في تقليل تكلفة الإنتاج من خلال تقليل الحاجة إلى طباعة المواد
Description: The objective of this study was to identify the digital utilization of Algerian public institutions in the production and preparation of public relations (PR) collaterals. The study was based on the following research question: Do the digital applications of Algerian public institutions contribute effectively to the preparation and production of PR materials in improving their brand image and enhancing their relationship with the target audience? To familiarize ourselves with the study and achieve its objectives, we employed a comprehensive survey approach and utilized the survey as a primary data collection tool to obtain information from the sampled respondents.We distributed 35 paper-based surveys to a purposive sample of officials responsible for media, communication, and public relations in some public institutions in the Tiarat province. The study yielded a set of findings related to its various aspects, where digital public relations play a crucial role in the contemporary era due to their ability to reach a wider audience, build stronger relationships with the public, and enhance the institution's reputation through the effective use of social media platforms. Additionally, digital tools significantly contribute to reducing the time allocated for preparing and producing PR materials, ease of content distribution, and also help in reducing production costs by minimizing the need for physical printing.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15146
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2024.19.pdf9,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.