Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15145
Title: الألعاب الالكترونية و دورها في غرس القيم التربوية لدى أطفال التوحد
Authors: عدة, أمينة
بودالي, زهيرة إكرام
Keywords: الألعاب الالكترونية
القيم التربوية
أطفال التوحد
Issue Date: يون-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة للكشف عن دور الألعاب الالكترونية في غرس القيم التربوية لدى أطفال التوحد ، و ذلك من خلال قيامنا بدراسة ميدانية على أولياء أطفال التوحد بجمعية ضياء لذوي التوحد و التريزوميا و صعوبات التعلم بولاية تيارت في الفترة الممتدة من وقت قمنا باختبار أولياء أطفال التوحد المتواجدين بالجمعية و قدر عددهم بـ : 40 فرد و الذين تم اختبارهم بطريقة متعمدة. حيث انطلقت دراستنا من الإشكالية التالية : ما دور الألعاب الالكترونية في غرس القيم التربوية لدى أطفال التوحد ؟ - و من أجل تحقيق أهداف دراستنا و الوصول إلى النتائج فقد اعتمدنا على المنهج المسحي ، كما تم الاعتماد على أداة الاستبيان المتكونة من 18 سؤال ، موزعة على 03 محاور . - بحيث توصلت الدراسة إلى أن هناك عدة دوافع لاستخدام الطفل المتوحد للألعاب الالكترونية من بينها تنمية بعض المهارات و حب الفضول و التسلية و الترفيه . - ولقد اتضحت من خلال النتائج أن أنماط استخدام الطفل المتوحد تختلف باختلاف الجنس كما أظهرت النتائج أن للألعاب الالكترونية انعكاسات إيجابية على أطفال التوحد من خلال مساهمتها في اكتساب قيم تربوية بدرجة جيدة.
Description: This study aimed to explore the role of electronic games in instilling educational values in children with autism. A field study was conducted involving the parents of children with autism at the Diya Association for individuals with autism, Down syndrome, and g difficulties in Tiaret Province. The study period extended from the time we tested the parents of children with autism, who numbered 40 and were selected deliberately. Our study began with the following research question: What is the role of electronic games in instilling educational values in children with autism? - To achieve the objectives of our study and obtain results, we employed the survey method and used a questionnaire consisting of 18 questions, distributed across three axes. - The study found that there are several motives for children with autism to use electronic games, including the development of certain skills, curiosity, and entertainment. - The results indicated that the patterns of use of electronic games by children with autism vary by gender. The findings also showed that electronic games have positive effects on children with autism by contributing to the acquisition of educational values to a good degree.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15145
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2024.18.pdf1,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.