Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15067
Title: | الرفاهية النفسية وعلاقتها بالتفكير الإيجابي - دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ التعليم الثانوي بتيارت |
Authors: | كنزة, سنجاق الدين نسرين, جمعي |
Keywords: | الرفاهية النفسية التفكير الإيجابي |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون -تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الرفاهية النفسية والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي ومعرفة مستوى كل منهما، اوستخدمت الباحثتان لذلك المنهج الوصفي، وطبقتا مقياسين الاول هو مقياس الرفاهية النفسية "ل ا ريف Ryff ( " 1989 ( والثاني هو مقياس التفكير الإيجابي "لمحمد منشد" ( 2013 )، وبعد التأكد من صلاحية الاداتين بحساب الخصائص السيكومترية ، طبقتا هذه الاخيرة على عينة اختيرت بطريقة عشوائية وشملت الثانويات التالية: (ثانوية باي بوزيد، أحمد مدغري، بن نقادي قدو ر و ثانوية حيرش محمد لولاية تيارت المسجلين للعام الد ا رسي ( 2023 / 2024 )، وبلغ حجمها ( 211 ) تلميذاة، |
Description: | The study aimed to find out the relationship between psychological well-being and positive thinking among secondary school students and to know the level of each of them. The two researchers used the descriptive approach and applied two scales. The first is the psychological well-being scale by Ryff (1989) and the second is the positive thinking scale by Muhammad Munshid ( 2013), and after confirming the validity of the two tools by calculating their psychometric properties, the latter was applied to a randomly selected sample that included the following secondary schools: (Bay Bouzid, Ahmed Madghari, Ben Naqadi Mustafa, and Hirsh Mohammed secondary schools) for the state of Tiaret registered for the academic year (2023/2024). Its size reached (211 |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15067 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2024.08.pdf | 2,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.