Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15061
Title: التنمر المدرسي وعلاقته بدافعيةٌ الانجاز لدى تلاميذٌ السنة الأولى ثانوي- دراسة ميدانية بثانوية سعد دحلب ببلدية الرشايقة- تيارت
Authors: عزالدين فؤاد, مكي
محمد الأمين, مرابط
Keywords: دافعية الإنجاز
التنمر المدرسي
Issue Date: Jun-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون -تيارت
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين التنمر المدرسي ودافعية الإنجاز لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي بثانوية سعد دحلب ببلدية الرشايقة . تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق أهداف الدراسة التي تشمل معرفة طبيعة العلاقة بين التنمر والدافعية للإنجاز، والكشف عن الفروق بين الجنسين في كل من التنمر والدافعية، بالإضافة إلى دراسة الفروق بين التخصصات المختلفة. تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية قوامها 30 تلميذا وتلميذة ،كما اعتمدت الدراسة على مقياس التنمر المدرسي من إعداد الصبحين والقضاة، ومقياس الدافعية للإنجاز لعبد اللطيف محمد خليفة.
Description: This study aims to explore the relationship between school bullying and achievement motivation among first-year secondary school students at Saad Dahlab Secondary School in the municipality of Rashaika. The descriptive correlational method was used to achieve the study's objectives, which include understanding the nature of the relationship between bullying and achievement motivation, identifying gender differences in both bullying and motivation, as well as studying differences among different specializations. The study selected a purposive sample of 30 male and female students, and utilized the school bullying scale developed by Sabahin and Alqadi, and the achievement motivation scale by Abdul Latif Mohamed Khalifa
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15061
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2024.05.pdf5,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.