Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14871
Title: مؤشرات اكتشاف الذكاءات المتعددة وأثرها على مخرجات التعليم
Authors: بن زينب, مسعودة
Keywords: الذكاءات المتعددة
مؤشرات الذكاءات المتعددة
المدرسة الابتدائية
المناهج التربوية
Issue Date: يون-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تسعى المنظومة التربوية إلى مسايرة التطور العلمي والتكنولوجي الحاصل، ما جعل نظرية الّذكاءات المتعددة المرشح الأقوى لتزكية الفروق المتعددة وتقييم الفروق الفردية لدى المتعلمين باختلاف أعمارهم، وأهم وثيقة تبدو فيها هذه التغيرات والاهتمامات هي المناهج التربوية، لذلك جاءت دراستنا على شكل قراءة في هذه المناهج وسبر أغوار ما بين سطورها ورصد تجليات الذكاءات المتعددة بطريقة غير مباشرة، خاصّة وأن المعايير التي يحتويها المنهاج تتفق علة وجه الخصوص في الاهتمام بالفروق الذّهنية للمتعلمين، و وت وظيف التفكير المنطقي لمعالجة مشكلات والواقع أن المتأمل في هذه المناهج لا يجدها تخلوا مما يصلح أن نسميه مستقبلا الإرهاصات الأولى لمنهاج في ظل بيداغوجيا الذّكاءات المتعددة
Description: The educational system seeks to keep pace with the scientific and technological development taking place, this makes the theory of multiple intelligences the strongest candidate fir recommending intelligences and evaluating individual differences among learners of all ages. The most important document in which these changes and concerns appear is the educational curricula. So our study came in the form of a reading if these curricula and to explore the depths between its lines of monitor the manifestations of multiple intelligences in an direct way, especially since the standards agree on paying attention to the ment al differences of learners and employing logical thinking to address problems and because that contain resembles the first indications op curricula in light of pedagogy of multiple intelligences
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14871
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.LET.2024.49.pdf2,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.