Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13950
Titre: | النحو والمعنى وقضايا تلقي النص بين التراث والحداثة - دراسة في جهود فاضل السامرائي |
Auteur(s): | شرايف, أحمد |
Mots-clés: | النّحو، المعنى، النّظم، نحو النّص، جماليّات التلقي، التعبير القرآني، فاضل السّامرائي. |
Date de publication: | 15-nov-2023 |
Editeur: | كلية الآداب واللغات - جامعة ابن خلدون تيارت |
Résumé: | تجتهد هذه الرّسالة في رسم تصوّر شامل عن دور النّحو والمعنى أو المعنى النّحوي في تلقي النّص القرآني، من خلال التركيز على نتاج العلّامة اللّغوي فاضل صالح السّامرائي، وهي في الحينٌ ذاته تنظر إلى الدّرس اللّساني الحديث وما تضمّنه من مبادئ نحو النّص، محاولة أن تربط بينه وبينٌ تطبيقات نظريّة النّظم التي عني بها السّامرائيّ في جهوده النصيّة، فتربط بذلك بينٌ التّراث والحداثة لتميّز بينٌ القدر المشترك والقدر الفارق بينهما؛ في تطلّعٍ لإثبات أنّ الكثير ممّا يعتمد في الدّرس اللّسانيّ النّصاني المعاصر إنّّما هو انعكاسٌ لكثير مما أشارت إليه النّظريّة النّحويّة العربيّة. كما تسعى هذه الدّراسة لإماطة اللّثام عن التجربة السّامرائيّة في مدارساتها النّحويّة البيانيّة - المتعلّقة بالكلمة والجملة والنّص القرآني ؛ والتي كشفت عن علاقات ووشائج تربط بينٌ ثالوث: النّحو، المعنى، متلقي النّص، لتشكّل فعل التلقي؛ وتكون بذلك بابا من أبواب استنباط المعاني واللّطائف البلاغية التي تحفضي إلى تذوّق جماليّات الأبنية النّصيّة والتماس مكامن إعجاز التعبيرالقرآنيّ. |
Description: | This thesis strives to draw a comprehensive conception of the syntactic and semantic role - or the grammatical meaning - in receiving the Qur'anic text, by focusing on the outputs of the famous scholar/linguist Fadel Salih al-Samarrai. At the same time, it looks at the modern linguistic lesson and the principles it includes towards the text; attempting to link it with the systems theory applications that al-Samarrai meant in his textual efforts. Thus, it links heritage/patrimony and modernity to distinguish between the common destiny and the difference between them: in an aspiration to prove that much of what is adopted in the contemporary textual linguistic lesson is a reflection of much of what the Arabic grammatical theory referred to. This study also seeks to uncover the Samaritan experience in its rhetorical grammar schools - related to the word, sentence, and the Qur'anic text -; revealing the relationships and connections between a triad: syntax, semantics, and the text recipient, to form the act of receiving. Thus, it will be a door for eliciting meanings and rhetorical subtleties that lead to tasting the textual structure aesthetics and seeking the sources of the Qur’anic expression miraculousness. |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13950 |
Collection(s) : | Doctorat |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
أطروحة الدكتوراه-للطالب أحمد شرايف.pdf | 11,46 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.