Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13803
Titre: تبني التسويق الداخلي في المؤسسات التعليمية كمدخل لتدعيم كفاءة العاملين
Auteur(s): مومن, طارق جمال الدين
بلقاسم, أسامة
Mots-clés: التسويق الداخلي
كفاءة العاملين
كلية العلوم الاقتصادية
أبعاد التسويق الداخلي
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على دور التسويق الداخلي بأبعاده (التدريب، التكوين، الحوافز، المكافآت، الاتصال الداخلي، التمكين) في تعزيز كفاءة العاملين في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة ابن خلدون تيارت. وتمثل مجتمع الدراسة في عينة من اساتذة الكلية، وبعد تحديد مشكلة الدراسة وأسئلتها.
Description: This study aimed to identify the role of internal marketing in its dimensions (training and configuration, incentives and rewards, internal communication, empowerment) in enhancing the efficiency of employees (professors) at the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences, Ibn Khaldoun University in the wilaya of Tiaret. The study population was represented in a sample of faculty professors, and after defining the study’s problem, questions and hypotheses, a questionnaire was formulated that reflects the study’s variables, where 63 questionnaires were distributed, including 60 forms that can be analyzed, and the SPSS statistical package was used to test its hypotheses and achieve its objectives. Through this study, we concluded that internal marketing has a role in enhancing the efficiency of the human resource, and the results showed the presence of an impact and a strong correlation between these two variables
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13803
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2023.155.pdf2,22 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.