Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13636
Title: البنية التحويلية للكناية-الامثال العربية نموذجا
Authors: براهيم, وئام
بن شهبة, أمال
Keywords: النظرية
الكناية
التحويل
الدلالة
Issue Date: Jul-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف دراستنا الموسومة " البنية التحويلية للكناية – الأمثال العربية أنموذجا-" إلى البحث في تطبيق قواعد النظرية التحويلية على الكناية المُجَسَّدة في نماذج من الأمثال العربية، مُنطلقة من إشكالية تجلّيات التحويل في البنية الكنائية للأمثال العربية ومحاولة تفسيريها، لتتدرّج معالجة الإشكال وفق خطّة منهجية تمثّلت في مدخل تناولنا فيه مصطلحات الدراسة، وفصلين، الأوّل تطرّقنا فيه للنظرية التحويلية ككل من نشأتها الى مبادئها التي أسسّ لها تشومسكي من خلال طروحاته المعتمدة على الكفاية اللغوية والأداء الكلامي، والتحويل والبنية السطحية والبنية العميقة وصولا لقواعد التحويل، أما المبحث الثاني فقد تعرّضنا فيه للكناية ضمن ما كتبه البلاغيون، وكان الفصل الثاني مخصّصا لتطبيق قواعد التحويل على البنية الكنائية في الأمثال العربية، ليختم البحث بخاتمة أوردنا فيها أهم ما إستخلصناه من البحث.
Description: Our study, entitled "The Transformational Structure of Metonymy- Arabic Proverbs as a Model_", aims to investigate the application of the rules of transformational theory to metaphors embodied in models of Arabic proverbs, starting from the problem of manifestations of transformation in the metonymic structure of Arabic proverbs and trying to interpret it to gradually address the problem according to a systematic plan represented in the entrance in which we dealt with terminology The study has two chapters, the first in which we dealt with the transformational theory as a whole from its inception to its principles that Chomsky founded through his theses based on linguistic sufficiency and verbal performance, conversion, surface structure and deep structure, down to the rules of transformation. It was written by the rhetoricians, and the second chapter was devoted to applying the rules of conversion to the metonymic structure in Arabic proverbs, so that the research concludes with a conclusion in which we mentioned the most important things we learned from the research
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13636
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.LET.2023.03.pdf3,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.