Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13192
Titre: مشكلات الضبط الصفي وعلاقتها بالمناخ المدرسي كما يدركه أساتذة التعليم المتوسط
Auteur(s): روتال, الهام
زباري, فاطيمة زهرة
Mots-clés: الضبط الصفي
المناخ المدرسي
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت هذه الدراسة الحالية الى الكشف عن طبيعة العلاقة بين مشكلات الضبط الصفي والمناخ المدرسي كما يدركه أساتذة التعليم المتوسط، حيث جرت الدراسة الميدانية بمتوسطتي: (19 ماي 1956 ) و(سعدون الطيب) بولاية تيارت؛ حيث تم اختيار عينة عشوائية مكونة من ( 60 ) أستاذ واستاذ ة. وقد تم الاستعانة بمقياسين الأول خاص بالضبط الصفي والمكون من ثلاث أبعاد (مشكلات تتعلق بالتلاميذ /مشكلات تتعلق بالإدارة /مشكلات تتعلق بالمنهاج) اولثاني خاص بالمناخ المدرسي. وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي. توصلت الدراسة بعد التحليل الإحصائي لمجموعة من النتائج كان من أهمها التأكيد على عدم وجود علاقة بين جودة المناخ المدرسي وظهور مشكلات الضبط الصفي من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط
Description: The aim of this current study was to explore the nature of the relationship between classroom discipline problems and the school climate as perceived by middle school teachers. The field study was conducted in two middle schools: "19 Mai 1956" and "Saadoun El Taieb" in the wilaya of Tiaret. A random sample of 60 male and female teachers was selected. Two scales were used, the first one was specific to classroom discipline and consisted of three dimensions (problems related to pupils, problems related to administration, problems related to the curriculum), and the second scale was specific to the school climate. The descriptive method was employed. The study concluded, after the statistical analysis of the results, that there is no relationship between the quality of the school climate and the emergence of classroom discipline problems from the perspective of middle school teachers
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13192
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.110.pdf2,63 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.