Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13192
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorروتال, الهام-
dc.contributor.authorزباري, فاطيمة زهرة-
dc.date.accessioned2023-09-21T13:40:55Z-
dc.date.available2023-09-21T13:40:55Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13192-
dc.descriptionThe aim of this current study was to explore the nature of the relationship between classroom discipline problems and the school climate as perceived by middle school teachers. The field study was conducted in two middle schools: "19 Mai 1956" and "Saadoun El Taieb" in the wilaya of Tiaret. A random sample of 60 male and female teachers was selected. Two scales were used, the first one was specific to classroom discipline and consisted of three dimensions (problems related to pupils, problems related to administration, problems related to the curriculum), and the second scale was specific to the school climate. The descriptive method was employed. The study concluded, after the statistical analysis of the results, that there is no relationship between the quality of the school climate and the emergence of classroom discipline problems from the perspective of middle school teachersen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الحالية الى الكشف عن طبيعة العلاقة بين مشكلات الضبط الصفي والمناخ المدرسي كما يدركه أساتذة التعليم المتوسط، حيث جرت الدراسة الميدانية بمتوسطتي: (19 ماي 1956 ) و(سعدون الطيب) بولاية تيارت؛ حيث تم اختيار عينة عشوائية مكونة من ( 60 ) أستاذ واستاذ ة. وقد تم الاستعانة بمقياسين الأول خاص بالضبط الصفي والمكون من ثلاث أبعاد (مشكلات تتعلق بالتلاميذ /مشكلات تتعلق بالإدارة /مشكلات تتعلق بالمنهاج) اولثاني خاص بالمناخ المدرسي. وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي. توصلت الدراسة بعد التحليل الإحصائي لمجموعة من النتائج كان من أهمها التأكيد على عدم وجود علاقة بين جودة المناخ المدرسي وظهور مشكلات الضبط الصفي من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسطen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالضبط الصفيen_US
dc.subjectالمناخ المدرسيen_US
dc.titleمشكلات الضبط الصفي وعلاقتها بالمناخ المدرسي كما يدركه أساتذة التعليم المتوسطen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.110.pdf2,63 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.