Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13151
Title: ضغوط العمل وعلاقتها بمستوى الإنجاز لدى أساتذة التعلیم الابتدائي- دراسة میدانیة ببعض ابتدائیات ولایة تیارت
Authors: بوزیان, فاروق
روان, الحاج صلاح الدین
Keywords: ضغوط العمل
دافعیة الإنجاز
Issue Date: Jun-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بین الضغوط المهنیة والدافعیة للإنجاز لدى أساتذة التعلیم الابتدائي، وعلیه تبلورت إشكالیة الدراسة في التساءل التالي: هل توجد علاقة بین الضغوط المهنیة والدافعیة للإنجاز لدى أساتذة التعلیم الابتدائي، ولتحقیق ذلك تم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي، وذلك بتطبیق مقیاس الضغوط المهنیة ومقیاس الدافعیة للإنجاز على عینة قدرت ب 40 أستاذا بحیث تم توصلت الدراسة الحالیة إلى استخدام الحزمة الإحصائیةSPSS لمعالجة البیانات في العلوم الاجتماعیة ما یلي: توجد فروق بین إجابات الاساتذة حول متغیر ضغوط العمل تعزى الى جنس الذكور توجد فروق بین إجابات الأساتذة حول متغیر ضغوط العمل تعزى الى السن لفئة اقل من 30 سنة توجد فروق بین إجابات الأساتذة حول متغیر ضغوط العمل تعزى الى الاقدمیة لفئة اقل من أقل من 05 سنوات توجد علاقة ارتباطیة بین ضغوط العمل ومستوى دافعیة الانجاز لدى أساتذة التعلیم الابتدائي
Description: The aim of this study was to investigate the relationship between work pressure and achievement motivation among primary school teachers. The research problem was formulated as follows: Is there a relationship between work pressure and achievement motivation among primary school teachers? To achieve this, a descriptive correlational method was followed by applying a work pressure scale and an achievement motivation scale to a sample of 40 teachers. The statistical package for social sciences (SPSS) was used to analyze the data. The current study found the following results: • There were differences in teachers' responses regarding the work pressure variable attributed to gender, with men reporting higher levels. • There were differences in teachers' responses regarding the work pressure variable attributed to age, with those under 30 reporting higher levels. • There were differences in teachers' responses regarding the work pressure variable attributed to seniority, with those with less than 5 years of experience reporting higher levels. • There was a correlation between work pressure and achievement motivation levels among primary school teachers
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13151
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.89.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.