Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13100
Title: المرونة النفسية وعلاقتها بكفاءة الذات الأكاديمية-دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية –تيارت
Authors: برايح, صارة
Keywords: المرونة النفسیة
كفاءة الذات الأكادیمیة
Issue Date: Jun-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: جاءت هذه الدراسة للكشف عن مستوى كل من المرونة النفسیة و كفاءة الذات الأكادیمیة وكذا البحث في طبیعة العلاقة بینهما لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة ابن خلدون-تیارت– و لتحقیق هذه الأهداف اعتمدنا على المنهج الوصفي، حیث تم استخدام مقیاس المرونة النفسیة المكون من أربعة أبعاد ( الصلابة، التفاؤل، تعدد المصادر، والغرض أو الهدف) لصاحبه singh yu،and nan2010 أما الأداة الثانیة استبیان الكفاءة الذاتیة الأكادیمیة لعبد الحي ( 2012) والذي تكون من 6 أبعاد هي: ( السلوك الأكادیمي، السیاق الأكادیمي، تنظیم الوقت، التحصیل، المهارات المعرفیة، والتعامل مع الإختبارات). بعد التأكد من خصائصهما السیكومتریة. طبقت الأدوات على عینة مكونة من ( 130 ) طالبا و طالبة، اختیرت بطریقة عشوائیة من بینهم (41) طالبا و ( 89 ) طالبة، بعد المعالجة الإحصائیة للبیانات باستعانة الحزمة الإجتماعیة الإحصائیة spss من خلال الأسالیب الإحصائیة المتمثلة في معامل الإرتباط بیرسون و اختبار "ت" للعینة الواحدة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: 1 مستوى المرونة النفسیة فوق المتوسط لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت 2 مستوى كفاءة الذات الأكادیمیة فوق المتوسط لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت 3 توجدعلاقة إرتباطیة طردیة قویة دالة إحصائیا بین المرونة النفسیة و كفاءة الذات الأكادیمیة لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت.
Description: This study came to reveal the level of each of the psychological lrésilience and academic self-efficacy, as well as the research in the nature of the relationship between them among the students of thefaculty of social sciences Ibn khaldoun -tiaret-. To achieve these goal, we adopted the descriptive approach, where the psychological résilience scale consisting of four dimensions was used (rigidity, optimism, multiple sources, and objective or goal). Of it’s owner "Singh and Nan Yu" (2010). As for the second tool, academic selfefficacy questionnaire by Abdel hay(2012), which consisted of six dimensions ( academic behavior, academic context, time management, cognitive skills, and dealingwith tests). Where their psychometric properties were confirmed. The tools were applied to a sample of (130) male and female students. Including (41) male and (89) female. After the statistical processing of the data using the package social statistical (spss). Through the statistical methods of Pearson correlation coefficient and the « T » test for one sample. The study reached the following results : 1- The level of psychological resiliencies above average among the students of the faculty of social sciences in Tiaret 2- The level of academic self-efficacy is above average among the students of the faculty of social sciences in Tiaret 3- There is a direct (positive) correlation relationship that is statistically significant between psychological résilience and academic selfefficacy among the students of the faculty of social sciences in Tiaret
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13100
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.58.pdf948,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.