Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13100
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبرايح, صارة-
dc.date.accessioned2023-09-18T08:29:54Z-
dc.date.available2023-09-18T08:29:54Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13100-
dc.descriptionThis study came to reveal the level of each of the psychological lrésilience and academic self-efficacy, as well as the research in the nature of the relationship between them among the students of thefaculty of social sciences Ibn khaldoun -tiaret-. To achieve these goal, we adopted the descriptive approach, where the psychological résilience scale consisting of four dimensions was used (rigidity, optimism, multiple sources, and objective or goal). Of it’s owner "Singh and Nan Yu" (2010). As for the second tool, academic selfefficacy questionnaire by Abdel hay(2012), which consisted of six dimensions ( academic behavior, academic context, time management, cognitive skills, and dealingwith tests). Where their psychometric properties were confirmed. The tools were applied to a sample of (130) male and female students. Including (41) male and (89) female. After the statistical processing of the data using the package social statistical (spss). Through the statistical methods of Pearson correlation coefficient and the « T » test for one sample. The study reached the following results : 1- The level of psychological resiliencies above average among the students of the faculty of social sciences in Tiaret 2- The level of academic self-efficacy is above average among the students of the faculty of social sciences in Tiaret 3- There is a direct (positive) correlation relationship that is statistically significant between psychological résilience and academic selfefficacy among the students of the faculty of social sciences in Tiareten_US
dc.description.abstractجاءت هذه الدراسة للكشف عن مستوى كل من المرونة النفسیة و كفاءة الذات الأكادیمیة وكذا البحث في طبیعة العلاقة بینهما لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة ابن خلدون-تیارت– و لتحقیق هذه الأهداف اعتمدنا على المنهج الوصفي، حیث تم استخدام مقیاس المرونة النفسیة المكون من أربعة أبعاد ( الصلابة، التفاؤل، تعدد المصادر، والغرض أو الهدف) لصاحبه singh yu،and nan2010 أما الأداة الثانیة استبیان الكفاءة الذاتیة الأكادیمیة لعبد الحي ( 2012) والذي تكون من 6 أبعاد هي: ( السلوك الأكادیمي، السیاق الأكادیمي، تنظیم الوقت، التحصیل، المهارات المعرفیة، والتعامل مع الإختبارات). بعد التأكد من خصائصهما السیكومتریة. طبقت الأدوات على عینة مكونة من ( 130 ) طالبا و طالبة، اختیرت بطریقة عشوائیة من بینهم (41) طالبا و ( 89 ) طالبة، بعد المعالجة الإحصائیة للبیانات باستعانة الحزمة الإجتماعیة الإحصائیة spss من خلال الأسالیب الإحصائیة المتمثلة في معامل الإرتباط بیرسون و اختبار "ت" للعینة الواحدة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: 1 مستوى المرونة النفسیة فوق المتوسط لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت 2 مستوى كفاءة الذات الأكادیمیة فوق المتوسط لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت 3 توجدعلاقة إرتباطیة طردیة قویة دالة إحصائیا بین المرونة النفسیة و كفاءة الذات الأكادیمیة لدى طلبة كلیة العلوم الإجتماعیة بتیارت.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالمرونة النفسیةen_US
dc.subjectكفاءة الذات الأكادیمیةen_US
dc.titleالمرونة النفسية وعلاقتها بكفاءة الذات الأكاديمية-دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية –تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.58.pdf948,12 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.