Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13034
Title: السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط وتأثيرى على التحصيل الدراسي
Authors: خماس, أسماء
فاطمي, بن عيسى
Keywords: السلوك العدواني
التحصيل الدراسي
السنة الرابعة
التعليم المتوسط
Issue Date: Jun-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير السلوك العدواني على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط حيث إعتمدنا على المنهج الوصفي، تم تطبيق مقياس السلوك العدواني لأرنولد باص ومارك بيري سنة 1992، على 520 تلميذة، وتحصلنا على عينة قدرها 314 تلميذة لديها ) سلوك عدواني مرتفع فقمنا بأخذ 50% منها بطريقة عشوائية بسيطة فتحصلنا على 157 تلميذة، وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا بإستخدام برنامج الرزمة الإحصائية Spss للعلوم الإجتماعية عن طريق أساليب الإحصائية معامل بيرسون لقياس العلاقة و إختبارات testT لعينتين مستق لتين لمعرفة الفروق قد أسفرت نتائج الدراسة على مايلي: -لا توجد علاقة إرتباطية بين السلوك العدواني والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. -لا توجد فروق في السلوك العدواني تعزى لمتغير الجنس. -توجد فروق في التحصيل الدراسي تعزى لمتغير الجنس. -لا توجد فروق في السلوك العدواني تعزى لمتغير الإعادة. -توجد فروق في التحصيل الدراسي تعزى لمتغير الإعادة
Description: The study aimed to find out the effect of aggressive behavior on the academic achievement of fourth-year average students, where we relied on the descriptive approach. The aggressive behavior scale of Arnold Buss and Mark Berry in (1992) was applied to (520) students, and we got a sample of (314). A student (a) has high aggressive behavior, so we took 50% of her in a simple random way, so we got (157) students, and after collecting data and processing them statistically using the statistical package program for social sciences Spss through statistical methods (Pearson coefficient for measuring relationship) and testing (T), (T-test) for two independent samples to find out the differences. The results of the study revealed the following: - There are no differences in aggressive behavior due to the gender variable. - There are differences in academic achievement due to the gender variable. - There are no differences in aggressive behavior due to the repetition variable. - There are differences in academic achievement due to the repetition variable.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13034
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.38.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.