Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13032
Title: | Fostering EFL Learners' reading comprehension through Peer-Assisted learning strategies: Secondary School learners in Tiaret as aCase Study |
Authors: | ZENATI, Maroua ZEKRAOUI, Salima Souad |
Keywords: | EFL, Reading Comprehension; Collaborative Work; Peer-Assisted Learning Strategies. |
Issue Date: | 13-يول-2023 |
Publisher: | Université IBN KHALDOUN- Tiaret |
Abstract: | This research explores the effectiveness of Peer-Assisted Learning Strategies (PALS) in fostering secondary school EFL learners‟ reading comprehension skills. It also investigates both peer and group work learning practices in reading classes and teachers‟ awareness and role in engaging learners in such collaborative work. The researchers adopted a mixed-method approaches through classroom observation, learner‟s questionnaires, and a teacher‟s semi-structured interview. Forty three secondary school learners and their two teachers from Mohamed Boudief and Belhouari Mohamed secondary schools in Tiaret participated in this study. The research results and findings reveal that the target research sample does not practice PALS in reading sessions. They also confirm that PALS, when properly used and practiced, enhances learners‟ motivation and engagement in reading sessions with the aim of facilitating reading and fostering the target readers‟ comprehension of the reading materials. |
Description: | يستكشف هذا البحث فعالية استراتيجيات التعلم بمساعدة الأقران في تعزيز مهارات فهم القراءة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الثانوية. كما يبحث في ممارسات تعلم العمل والثنائي الجماعي في فصول القراءة ووعي المعلمين ودورهم في إشراك المتعلمين في مثل هذا العمل التعاوني. اعتمد الباحثون نهجًا مختلطًا من خلال الملاحظة الصفية، واستبيانات المتعلم، والمقابلة شبه المنظمة للمعلم. شارك في هذه الدراسة ثلاثة وأربعون من طلاب المرحلة الثانوية ومعلميهم من مدرستي محمد بوضياف وبلهواري محمد الثانوية في تيارت. تكشف نتائج البحث أن عينة البحث المستهدفة لا تمارس استراتيجيات التعلم بالعمل الثنائي في جلسات القراءة. يؤكدون أيضًا أن نظام استراتيجيات التعلم بالعمل الثناني ، عند استخدامه وممارسته بشكل صحيح ، يعزز تحفيز المتعلمين ومشاركتهم في جلسات القراءة بهدف تسهيل القراءة وتعزيز فهم القراء المستهدفين لمواد القراءة. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13032 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PALS-FINAL-VERSION-Three-10-07-2023(1) (3).pdf | 1,61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.