Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12878
Title: | اتجاهات المعلمين والأولياء نحو دمج أطفال اضطراب التوحد في المدارس العادية |
Authors: | بوعزيز, كمال قزوي, وداد |
Keywords: | الاتجاهات اضطراب التوحد |
Issue Date: | Jun-2023 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تهدف دراستنا الحالية الى التعرف على اتجاهات المعلمين والأولياء نحو دمج ذوي اضطراب التوحد في المدارس العادية في مدينة تيارت. وما طبيعة هذا الاتجاه (ايجابي، سلبي) الذي يعزى المتغيرات التالية (الجنس، الخبرة، المستوى التعليمي)، ولتحقيق هذه الأهداف استخدمنا في هذا المبحث المنهج الوصفي، وقد وقدرت عينة الدراسة ب 30 معلم (14 معلم، 16معلمة) تم اختيارهم من ابتدائية "بودار قدو" اوبتدائية "الأمير عبد القادر" و 30 ولي (18 والدة، 12 والد) تم اختيارهم من جمعية الضياء، في حين تمثلت أدوات الدراسة في تطبيق إستبيان مكون من 60 بند وتم اختبار ل 30 بند و 3 أبعاد (بعد اجتماعي، بعد اكاديمي وبعد معوقات دمج أطفال التوحد) وتمت معالجة البيانات عن طريق عدة مقاييس منها مقياس" ليكرت" الثلاثي، واستخدام برنامج SPSS لإستخدام القيم الاحصائية الوصفية، وقد توصلت دراستنا إلى أن اتجاهات المعلمين والأولياء لذوي اضطراب التوحد نحو الدمج المدرسي كانت إتجاهات المعلمين ايجابية بنسبة 60 % ، اما اتجاهات الاولياء كانت سلبية بنسبة 58،79 % |
Description: | Our current study aims to identify teachers and parents attitudes towards integrating children with autism into regular schools in the city of Tiaret, and to know the nature of these attitudes (positive or negative) which are attributed to the following variables (gender، experience and educational level). To achieve these goals, we used the descriptive research method. The sample of the study was estimated at 30 teachers (14 male and 16 female teachers) who were chosen from the elementary school "Budar Qaddo" and the primary "Prince Abdul Qadir", and 30 parents (18 mothers، 12 fathers) who were chosen from the Diaa Association. The study applied a questionnaire consisting of 60 items (30 for parents and 30 for teachers) and 3 dimensions (social and academic dimensions together with the dimension of autistic children integration obstacles). Our study found that 60% of teacher's attitudes towards autists integration in schools were positive, while 58.79% of parents attitudes were negative |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12878 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.04.pdf | 2,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.