Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12878
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوعزيز, كمال-
dc.contributor.authorقزوي, وداد-
dc.date.accessioned2023-09-12T09:25:00Z-
dc.date.available2023-09-12T09:25:00Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12878-
dc.descriptionOur current study aims to identify teachers and parents attitudes towards integrating children with autism into regular schools in the city of Tiaret, and to know the nature of these attitudes (positive or negative) which are attributed to the following variables (gender، experience and educational level). To achieve these goals, we used the descriptive research method. The sample of the study was estimated at 30 teachers (14 male and 16 female teachers) who were chosen from the elementary school "Budar Qaddo" and the primary "Prince Abdul Qadir", and 30 parents (18 mothers، 12 fathers) who were chosen from the Diaa Association. The study applied a questionnaire consisting of 60 items (30 for parents and 30 for teachers) and 3 dimensions (social and academic dimensions together with the dimension of autistic children integration obstacles). Our study found that 60% of teacher's attitudes towards autists integration in schools were positive, while 58.79% of parents attitudes were negativeen_US
dc.description.abstractتهدف دراستنا الحالية الى التعرف على اتجاهات المعلمين والأولياء نحو دمج ذوي اضطراب التوحد في المدارس العادية في مدينة تيارت. وما طبيعة هذا الاتجاه (ايجابي، سلبي) الذي يعزى المتغيرات التالية (الجنس، الخبرة، المستوى التعليمي)، ولتحقيق هذه الأهداف استخدمنا في هذا المبحث المنهج الوصفي، وقد وقدرت عينة الدراسة ب 30 معلم (14 معلم، 16معلمة) تم اختيارهم من ابتدائية "بودار قدو" اوبتدائية "الأمير عبد القادر" و 30 ولي (18 والدة، 12 والد) تم اختيارهم من جمعية الضياء، في حين تمثلت أدوات الدراسة في تطبيق إستبيان مكون من 60 بند وتم اختبار ل 30 بند و 3 أبعاد (بعد اجتماعي، بعد اكاديمي وبعد معوقات دمج أطفال التوحد) وتمت معالجة البيانات عن طريق عدة مقاييس منها مقياس" ليكرت" الثلاثي، واستخدام برنامج SPSS لإستخدام القيم الاحصائية الوصفية، وقد توصلت دراستنا إلى أن اتجاهات المعلمين والأولياء لذوي اضطراب التوحد نحو الدمج المدرسي كانت إتجاهات المعلمين ايجابية بنسبة 60 % ، اما اتجاهات الاولياء كانت سلبية بنسبة 58،79 %en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالاتجاهاتen_US
dc.subjectاضطراب التوحدen_US
dc.titleاتجاهات المعلمين والأولياء نحو دمج أطفال اضطراب التوحد في المدارس العاديةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.04.pdf2,19 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.