Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12718
Title: وظيفة المكون اللساني في الخطاب الاشهاري دراسة نماذج اشهارية
Authors: بن عتو مريم
بن عبيد اكرام
Keywords: الوظيفة
المكون اللساني
الخطاب الاشهاري
المنتج
المتلقي
المرسل
Issue Date: 3-Jul-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغات
Abstract: تهدف هذه الدّ راسة إلى رصد وظيفة المكون اللساني ضمن منظومة الخطاب الإشهاري ، منطلقة من إشكالية العلاقة بين المكونين؛ اللساني والأيقوني المشكّلين للخطاب الأخير، متوخّية منهجية تحليل الخطاب الإشهاري ؛ إذ صار خطابا يكرّس في تحليله تداخلا للاختصاصات ؛ الإعلامي واللساني والاقتصادي و السوسيوثقافي، هذا ما جعله حقلا يستقطب الباحثين في هذا ا ال، مشتغلين على تحليل مختلف جوانب الخطاب الإشهاري، بما في ذلك اللغة المستخدمة والرموز والألوان للتأثير على المتلقي، وتشكيل سلوكه اتجاه المادة المُشهّر لها . ولمعالجة إشكالية الموضوع تكوّن البحث من فصلين؛ الأول تناولنا فيه الجانب النظري في البحث من حيث التنظ ير في الخطاب اللساني ، وكيف قارب ت ه الدّ راسات الل سانية والتداولية، أمّا الفصل الثاني فقد تط رّقت الدّ راسة فيه إلى الجانب التطبيقي؛ إذْ ت مَّ وفق منهجية اعتمدنا فيها على اختيار نماذج ذات مضامين مختلفة، وتمّ تحليل المكوّن الل ساني في إطار نسق الإشهار السّ يميائي، وأهمّ نتيجة مستخلصة في سياق البحث هي: فهم كيفية توظيف المكوّن اللساني في الإشهارات، باستخدام مستويات تساعد في خلق نظام لغوي متكامل بدمج كلٍّ من الصّورة والصّوت- في حالة الإشهار المسموع والمرئي- واللغة، لإنتاج خطاب يعرّف بهوية المُنتج المُعلن عنه وغرضه.
Description: This study aims at detecting the linguistic component among the whole advertizing speech community, starting from the problematic of what relationship in between the two components; the linguistic and the idol that form the advertizing speech. Avoiding any analysis of that advertizing speech, the later which becomes an important domain that attracts much more researchers who look for multiple specialties to be analyzed, like media, linguistic, economic and social-culture. Those researchers are working on analyzing different aspects of the advertizing speech among which we can find the language, symbols, colours which are used to affect on the recipient and guides his behaviour toward the material that is about to be advertized. To handle this problematic, our research has been divided into two chapters, the first one would be a theoretical one dealt with advertizing speech theory. The second chapter would be a practical one, it has been done according to a methodological context in which we have based on choosing forms with different contents. Analyzing the linguistic component has been done and framed by an advertizing semiotic format. The most important result extracted from our research is; understanding how the linguistic component has been employed in advertizing, using different levels that help in the creation of a full-fledged linguistic system merging sound, picture audio-visual advertisement- and language, to produce a speech that identifies the announced product and exposes it.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12718
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة النهائية.pdf2,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.