Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12698
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالكامل علام هاجر-
dc.date.accessioned2023-07-20T07:54:27Z-
dc.date.available2023-07-20T07:54:27Z-
dc.date.issued2023-07-04-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12698-
dc.descriptionThe relationship between philosophy and literary criticism is compulsory. This is in order to achieve the best participation in the analysis of literary text and this view is very logical. This is a reference to the history of the critical methodology rich in the latter philosophical theories that represents the beginning and outlines of literary analysis, the evidence of that hypothetical criticism in Greece and the strategies of both Plato and Aristotle such as "Simulation" and "cleansing theory", in addition to the differences between critical curricula that have emerged over time, because each reference curriculum and philosophical perspectives have produced many critical contexts such as historical context, philosophical situational reference, social context, relationship to socialist realism and psychological context, without forgetting modernity and postmodernism curricula. Thus, all these curricula have come to develop the act of understanding and raise the artistic value of literary and critical creativityen_US
dc.description.abstractتعتبر العلاقة بين الفلسفة والنقد الأدبي علاقة إجبارية وهذا من أجل تحقيق أفضل مشاركة لتحليل النص الأدبي وهذا الرأي في غاية المنطق، وذلك راجع لتاريخ المنهجية النقدية الثري بالنظريات الفلسفية هذه الأخيرة تمثل البداية والخطوط العريضة للتحليل الأدبي، ودليل ذلك النقد السفسطائي في اليونان واستراتيجيات كل من أفلاطون وأرسطو من مثل "المحاكاة" و"نظرية التطهير" بالإضافة إلى الفروقات بين المناهج النقدية التي ظهرت مع مرور الوقت وذلك لأن لكل منهج مرجعية ورؤى فلسفية، أفرزت العديد من السياقات النقدية مثل السياق التاريخي ومرجعيته الفلسفية الوضعية والسياق الاجتماعي وعلاقته بالواقعية الاشتراكية والسياق النفسي، دون أن ننسى مناهج الحداثة وما بعد الحداثة وعلى سبيل الذكر لا الحصر نجد (التأويلية، النقد الثقافي، التداولية ...) وبالتالي فإن كل هذه المناهج جاءت لتطوير فعل الفهم والرفع من القيمة الفنية الإبداعية الأدبية والنقدية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغاتen_US
dc.subjectالنظريات الفلسفيةen_US
dc.subjectتحولات الفكر النقديen_US
dc.titleالنظريات الفلسفية وأثرها في تحولات الفـــــكر النقديen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
الـجمهوريـة الـجزائرية الـديمقراطيـة الـشعبيـــة.pdf2 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.