Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12257
Title: جودة الخدمة العمومية في الجزائر بين: علم الإدارة العامة والقانون الإداري
Authors: محمد آيت عودية, بلخير
Keywords: الخدمة
القانون الاداري
Issue Date: 31-Dec-2019
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/105511
Series/Report no.: مجلة البحوث في الحقوق والعلوم السياسية;الجزء 05، العدد 02
Abstract: ترقية جودة الخدمة العمومية لطالما كانت في قلب عمليات الإصلاح الإداري في الجزائر منذ ثمانينات القرن الماضي. أضحت جودة الخدمة العمومية حاجة ملحة، تزايدت المطالبات بها سواء من طرف المواطنين أو المتعاملين الاقتصاديين المحليين والأجانب. غير أن مجهودات السلطات التشريعية والتنفيذية الرامية لترقية الخدمة العمومية ستظل محدودة الفعالية ما لم تستند على معايير واضحة للجودة. السرعة، السهولة والشفافية؛ معايير حديثة تعتبر في علم الإدارة مفاتيح خدمة عمومية ذات جودة. غير أن تحقيقها العملي يرتبط بمدى تجسيدها ضمن أحكام القوانين الناظمة لنشاط الإدارة العامة ومصالحها، بالإضافة لعاملي: التحفيز والمسؤولية، المشكلين لدافعية العون العمومي للالتزام بالمقتضيات المعيارية للجودة.
Description: Quality improvement in public service has always been at the heart of administrative reform in Algeria since the 1980s. The quality of the public service is now an urgent need, demanded by a large number of citizens and economic actors. However, the efforts of public authorities to improve public service will remain limited unless they are based on clear criteria of quality. Speed, simplicity and transparency; are modern standards that form the cornerstone of quality in the science of public administration. Their real application is linked to an clear adoption in the administrative law, and in an effective system of motivation and responsibility of public officials
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12257
Appears in Collections:Volume 05/ N° 02



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.