Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11374
Title: | تقنيات السرد في تائية الشنفرى |
Authors: | مازن, حامد |
Keywords: | نموذج أنثوي. سرد صعاليك تمرد نموذج ذكوري |
Issue Date: | 31-Dec-2021 |
Publisher: | ملحقة قصر الشلالة |
Citation: | https://www.asjp.cerist.dz/en/article/176060 |
Series/Report no.: | المجلد 3 العدد 2; |
Abstract: | تمثلُ تائيةُ الشنفرى سردًا لأحداثٍ، تركزُ على إبرازِ حياةِ الصعاليكِ، المحفوفةِ بالمخاطرِ بسببِ البعدِ المكاني عن الموطنِ، الذي نشأَ فيه الصعلوكُ، و الشعورِ بالقربِ النفسيّ لهذا الموطنِ لما فيه ارتباطٌ بالزوجةِ، التي تحفظُ له العهدَ. وتبينُ هذه القصيدةُ كيفيةَ تمردِ الصعلوكِ على المنظومةِ القبليةِ، فيطرح الشنفرى نفسَه مثالًا، متخذًا قصتَه، وسعيَه إلى الأخذِ بالثأرِ من قاتلِ أبيه نهجًا للتمردِ. يرتكزُ المحورُ الأساسيُّ في هذه القصيدةِ، حولَ حادثةِ الأخذِ بالثأرِ من قاتل ِأبيه، وتأتي اللوحاتُ المتعددةُ في القصيدةِ؛ لتؤسسَ لهذا المحورِ، فاللوحةُ التي يحكي فيها الشاعرُ عن الأنموذجِ الأنثوي، والأنموذجِ الذكوري، هما مثالان للأنموذجِ الإنساني، الذي أدَّى دورًا أساسيًا في تحركِ الشخصياتِ داخلَ الأحداثِ. تنقلُ القصيدةُ الأحداثَ بأسلوبٍ سرديّ، بينَ فيه الشاعرُ الأحداثَ الحقيقيةَ، التي مرّ بها في حادثةِ الثأرِ لأبيهِ، وركزتْ على جوانبَ متعددةٍ من حياةِ الشاعرِ، واعتزازِه بنفسِه. وما كانَ هذا الاعتزازُ، إلاَّ ليركزَ على الصورةِ النمطيةِ، التي يخضعُ لها الإنسانُ القبلي، ثمَّ يتمردُ عليها، ويبرزُ ما يترتبُ على هذا التمردِ من متاعبَ. |
Description: | The Ta’iyya of Al-Shanfarā is an account of events that focuses on highlighting the Sa'alik’s life (Brigands) which is fraught with dangers due to the spatial distance from the homeland, in which the Su'luk (Brigand) grew up, and the feeling of psychological closeness to the homeland due to the connection with the wife who keeps the covenant for him. This poem shows how the Su'luk rebelled against the tribal system, in which al-Shanfarā position himself as an example, taking his story, and his quest to take revenge against his father's killer as an approach to rebellion. To this end, the images used by the poet to present the female and male models as a human model played a key role in the movement of the characters within the events. With a narrative style, the poet explained the real events he went through in the incident of revenge for his father, focusing on various aspects of the poet's life and his pride in himself. This pride was only to focus on the stereotype that the tribal person submits to and then rebel against it, emphasing on the troubles arising from this rebellion. Keywords: narrative, techniques, brigands, rebellion, male model, female model |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11374 |
ISSN: | 2800-1664 |
Appears in Collections: | المجلد الثالث / العدد 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
تقنيات السرد في تائية الشنفرى.pdf | 408,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.