Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11374
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمازن, حامد-
dc.date.accessioned2023-05-11T10:20:50Z-
dc.date.available2023-05-11T10:20:50Z-
dc.date.issued2021-12-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/176060en_US
dc.identifier.issn2800-1664-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11374-
dc.descriptionThe Ta’iyya of Al-Shanfarā is an account of events that focuses on highlighting the Sa'alik’s life (Brigands) which is fraught with dangers due to the spatial distance from the homeland, in which the Su'luk (Brigand) grew up, and the feeling of psychological closeness to the homeland due to the connection with the wife who keeps the covenant for him. This poem shows how the Su'luk rebelled against the tribal system, in which al-Shanfarā position himself as an example, taking his story, and his quest to take revenge against his father's killer as an approach to rebellion. To this end, the images used by the poet to present the female and male models as a human model played a key role in the movement of the characters within the events. With a narrative style, the poet explained the real events he went through in the incident of revenge for his father, focusing on various aspects of the poet's life and his pride in himself. This pride was only to focus on the stereotype that the tribal person submits to and then rebel against it, emphasing on the troubles arising from this rebellion. Keywords: narrative, techniques, brigands, rebellion, male model, female modelen_US
dc.description.abstractتمثلُ تائيةُ الشنفرى سردًا لأحداثٍ، تركزُ على إبرازِ حياةِ الصعاليكِ، المحفوفةِ بالمخاطرِ بسببِ البعدِ المكاني عن الموطنِ، الذي نشأَ فيه الصعلوكُ، و الشعورِ بالقربِ النفسيّ لهذا الموطنِ لما فيه ارتباطٌ بالزوجةِ، التي تحفظُ له العهدَ. وتبينُ هذه القصيدةُ كيفيةَ تمردِ الصعلوكِ على المنظومةِ القبليةِ، فيطرح الشنفرى نفسَه مثالًا، متخذًا قصتَه، وسعيَه إلى الأخذِ بالثأرِ من قاتلِ أبيه نهجًا للتمردِ. يرتكزُ المحورُ الأساسيُّ في هذه القصيدةِ، حولَ حادثةِ الأخذِ بالثأرِ من قاتل ِأبيه، وتأتي اللوحاتُ المتعددةُ في القصيدةِ؛ لتؤسسَ لهذا المحورِ، فاللوحةُ التي يحكي فيها الشاعرُ عن الأنموذجِ الأنثوي، والأنموذجِ الذكوري، هما مثالان للأنموذجِ الإنساني، الذي أدَّى دورًا أساسيًا في تحركِ الشخصياتِ داخلَ الأحداثِ. تنقلُ القصيدةُ الأحداثَ بأسلوبٍ سرديّ، بينَ فيه الشاعرُ الأحداثَ الحقيقيةَ، التي مرّ بها في حادثةِ الثأرِ لأبيهِ، وركزتْ على جوانبَ متعددةٍ من حياةِ الشاعرِ، واعتزازِه بنفسِه. وما كانَ هذا الاعتزازُ، إلاَّ ليركزَ على الصورةِ النمطيةِ، التي يخضعُ لها الإنسانُ القبلي، ثمَّ يتمردُ عليها، ويبرزُ ما يترتبُ على هذا التمردِ من متاعبَ.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherملحقة قصر الشلالةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 3 العدد 2;-
dc.subjectنموذج أنثوي.en_US
dc.subjectسردen_US
dc.subjectصعاليكen_US
dc.subjectتمردen_US
dc.subjectنموذج ذكوريen_US
dc.titleتقنيات السرد في تائية الشنفرىen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الثالث / العدد 2

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
تقنيات السرد في تائية الشنفرى.pdf408,59 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.