Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11180
Title: الإشهار التضليلي الإلكتروني وتأثيره على سلوك المستهلك الإلكتروني
Authors: طويل, مريم
Keywords: المستهلك الإلكتروني
الإشهار التضليلي
التجارة الإلكترونية
Issue Date: 1-يون-2019
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/136872
Series/Report no.: مجلة الفقه القانوني والسياسي;Volume 1, Numéro 1
Abstract: إن الأعمال التجارية الإلكترونية تكون بصفة عامة مسبوقة بشكل من أشكال الدعاية و الإعلان عبر شبكة الأنترنت،ولا شك أن الإعلان أصبح من أهم آليات النشاط التجاري في المنافسة وتحقيق الربح عبر الشبكات الإلكترونية .فلا يخفي على أحد أن الإشهار التجاري الإلكتروني يعتبر من أهم وسائل تسويق المنتجات أو الخدمات،إذ يعتبر حلقة وصل بين المستهلك الإلكتروني و المورد الإلكتروني ،فما يحتاج إليه المستهلك في المرحلة السابقة لإبرام العقد هو التنوير المعلوماتي أي الإمداد بكل البيانات و المعلومات المتعلقة بالمنتوج أو الخدمة مما يمثل حماية له. وإن كان الإشهار التجاري الإلكتروني يعد مظهرا من مظاهر التسويق و الترويج وأداة لإعلام الجمهور بالسلع و الخدمات المطروحة في الأسواق الإفتراضية ،ونظرا لأهميته التجارية من جهة ،ولخطورته إذا ما انطوى على كذب من جهة أخرى ،بعض الإشهارات انعكست سلبا على نظام المنافسة،وعلى حق المتلقي في المعلومات الصحيحة ،لكونها مضللة أين يعلن من خلالها عن معلومات مبالغ فيها بصفة مفرطة إلى حد الكذب و التضليل،أو كانت منافية للحقيقة،تخيب آمال المستهلك لذلك كثيرا مايكون المستهلك ضحية الإشهارات التجارية المحظورة بصفة عامة و المضللة بصفة خاصة ،بسبب ما يتعرض له من محاولات الغش و التدليس و التحايل التي يمارسها المعلن مما يدفع المستهلك إلى التعاقد بإرادة معيبة،يكتشف المستهلك بعدها أنه ليس بحاجة إلى مااقتناه .
Description: E-business is generally preceded by a form of advertising and advertising over the Internet, and the declaration has undoubtedly become one of the most important mechanisms of commercial activity in competition and profit-making through electronic networks. It is no secret that electronic commercial advertising is one of the most important means of marketing products or services, as it is a link between the electronic consumer and the electronic supplier, what the consumer needs in the pre-contract phase is information enlightenment i.e. the supply of all data and Information about the product or service which is protected. If electronic commercial advertising is a manifestation of marketing and promotion and a tool for informing the public about the goods and services offered in the virtual markets, and because of its commercial importance and its seriousness if it involves lying on the other hand, Some of the advertisements reflected negatively on the competition regime, and on the right of the recipient to the correct information, because they are misleading where they advertise information excessively exaggerated to the extent of lying and misleading, or contrary to the truth, disappointed the consumer's expectations so often the consumer is a victim of commercial advertisements That are generally prohibited and misleading in particular, because of the attempts to cheat, fraud and deception practiced by The Advertiser, prompting the consumer to contract with a defective will, the consumer then discovers that he does not need to what he bought.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11180
Appears in Collections:المجلد الاول/ العدد 01



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.