Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11111
Title: | الجدل الفكري في الأندلس (القرن 4-6 هـ/10-12م) بين مرحلية التوسع ومجال التنو |
Other Titles: | the Intellectual Debate In Andalusia (4-6 Ah / 10-12 Ad) Between The Stage Of Expansion And The Field Of Diversity. |
Authors: | صابة, محمد شرف, عبد الحق |
Keywords: | الجدل الفقه الفلسفة علم الكلام |
Issue Date: | 30-Sep-2021 |
Citation: | https://www.asjp.cerist.dz/en/article/164281 |
Series/Report no.: | مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا;Volume 4, Numéro 2 |
Abstract: | عرفت بلاد الأندلس خلال القرن(4-6هـ/10-12م) ظاهرة الجدل الفكري بأنواعه الثلاثة، فقهي، عقدي(كلامي) وفلسفي. وقد مرّ هذا الجدل بدوائر ومراحل ثلاثة ، من دائرة جدل فقه الفروع بسيط المسائل والوسائل إلى دائرة جدل الأصول متجدد المسائل والوسائل في النصف الثاني من القرن الرابع والخامس الهجريين/العاشر والحادي عشرة الملاديين. فمسّ جدل الأصول مصادر التشريع الإسلامي كالقياس وحجية عمل أهل المدينة والمصالح المرسلة وغيرها من المصادر التي ظلت إلى عهد قريب شديدة المحال من المحرمات التي لايسمح الإقتراب منها فكيف الجدال فيها؟ فأضحت كلها مجالا للتشريح والتجريح بين المذاهب الفقية الإسلامية خصوصا بين مالكية وظاهرية الأندلس. عرف هذا النوع من الجدل قمة نشاطه خلال القرن الخامس الهجري/الحادي عشرة الميلادي، بفضل إقحام علم الكلام والمنطق إضافة إلى تسامح السلطة السياسية على عهد ملوك الطوائف. إن توسع دائرة الجدل الفقهي من فروعي إلى أصولي اِنعكس إيجابا على ظاهرة الجدل، فتوسّعت دائرته إلى جدل عقدي بين مختلف التيارات الكلامية المتقاطرة على بلاد الأندلس، فأضحى الجدل أوسع وأعقد من حيث مسائله ووسائله، فمسّ الجدل الذات العلية والصفات والأسماء ومسائل القضاء والقدر، واشتدّ هذا النوع من الجدل بين أهل السنّة والجماعة والمخالفين من العقائد الإسلاميةالأخرى. عرف هذا النوع من الجدل بالأندلس قمته طوال القرن الخامس الهجري/ الحادي عشرة الميلادي لينعكس إيجابا على الجدل الذي توسعت دائرته إلى جدل فلسفي قل نظيره خلال القرن السادس الهجري/الثاني عشرة الميلادي. مسّ جوهر العقيدة الإسلامية وأصلها، واشتد الجدل حول العلاقة بين الشريعة والحكمة (الفلسفة) وقد جمع هذا الجدل بين فلاسفة المغرب والمشرق. |
Description: | During the (4-6 AH/10-20 AD) century, Andalusia has known the phenomenon of intellectual controversy with its three types, jurisprudential, doctrinal (verbal) and philosophical. In the second half of the fourth and fifth centuries AH / tenth and eleventh century AD, this debate went through three circles and stages, from the circle of the controversy of jurisprudence branches debate, with its simple issues and methods to a circle of fundamentalist debate with its renewed issues and means. The fundamentalist controversy touched the sources of Islamic legislation, such as analogy, authenticity of the work of the people of Medina, the interests sent, and other sources that have remained, until recently, taboo, which are not to be approached, let alone be argued. Hence, they became a field for dissection and defamation among religious doctrines specifically between the Maliki and the Andalusian Dhahiri schools. In fact, this type of controversy has reached its peak during the 5th century HA/11th AD, thanks to the inclusion of theology and logic, in addition to the tolerance of the political authority during the era of Taifa’s Kings. This expansion of the circle of jurisprudential debate from being branchial to fundamental reflected positively on the phenomenon of controversy, leading its circle to expand to a doctrinal (verbal) debate among the different verbal currents that trickled down to Andalusia. The debate, therefore became broader and more complex in terms of its issues and methods, whereby, this controversy tackled even the high power, attributes, names, along with issues of judgment and destiny, intensifying this debate between Sunnis and the community and those other opponents from other religious sects. This type of controversy was at its peak in Andalusia throughout the fifth century AH / eleventh century AD, as it reflected positively on the controversial debate that expanded its circle into a philosophical one, which was not as well-known and appreciated during the sixth century AH / twelfth century AD. It touched both the essence and origin of Islamic faith, and so, this controversial debate intensified concerning the relationship between Sharia and wisdom (philosophy), bringing together the philosophers of the Maghreb and the East. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11111 |
Appears in Collections: | المجلد الرابع/ العدد 2 |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.