Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10993
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالمهدي, هجالة خيرة-
dc.contributor.authorدهاش, الصادق-
dc.date.accessioned2023-04-25T10:35:36Z-
dc.date.available2023-04-25T10:35:36Z-
dc.date.issued2022-01-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/179085en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10993-
dc.description.abstractيعالج البحث أهمية التربية والتعليم في فكر مالك بن نبي، باعتبارهما بعدين أساسين في عملية تنشئة الإنسان الذي يعد كمحور أساسي لبناء الحضارة، ويبرز دور مالك بن نبي العلمي فترة وجوده بفرنسا، منذ أن كان طالبا بباريس1931 إلى غاية هجرته1956 نحو مصر، ومن خلال هذه الفترة تم التعرف على أهم النشاطات التي قام بها بغية التوجيه، وترقية الوعي وتربية الانسان، وتزويده بقيم فكرية، وعلمية، وخلقية، محاربا في ذلك الجهل، وداعيا للعمل. وغايتنا من هذا البحث هو الوقوف على حقيقة النشاط و الممارسة الفعلية لـــــــ"مالك بن نبي"، والتعرف على أهم منطلقاته وأفكاره وغاياته ،وذلك بعرض بعض نظراته في مسألة التربية والتعليم، ومجهوداته، وانتاجاته الفكرية بفرنسا، معتمدين في ذلك على المنهج التاريخي الوصفي والمنهج التحليلي. وتم التوصل على أن التفكير العلمي الصحيح، والسلوك الأخلاقي الملتزم بقيم المجتمع ومعتقداته هو الذي يبني الحضارة، ويخلق شخصية إنسانية تساهم في بناء دولة متقدمة متحضرة.en_US
dc.description.sponsorshipThe research deals with the importance of education in the thought of Malik ben Nabi, as they are two basic dimensions in the process of raising people, which is a fundamental axis for building civilization, and it highlights scientific role of Malik ben Nabi during his stay in France from 1931Since he was a student in Paris to 1956 emigration to Egypt, and through this period the most important activities that he undertook were identified. With it in order to guide, promote awareness and educate man, and provide him with intellectual, scientific and moral values, fighting that ignorance and calling for action. By presenting some of his views on the issue of education, his efforts, and his intellectual productions in France, relying on the historical descriptive and the analytical method. It was concluded that correct scientific thinking and ethical behavior committed to the values and beliefs of society is what builds civilization and creates a human personality that contributes to building a civilized advanced countryen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesمجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا Volume 5, Numéro 1;-
dc.subjectالتربية والتعليم؛ مالك بن نبي؛ الانسان؛ الحضارة؛ فرنساen_US
dc.titleقيمة التربية والتعليم في فكر مالك بن نبي ودوره العلمي في فرنسا 1931/ 1956en_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الخامس العدد 01



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.