Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10911
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالبقالي, هشام-
dc.date.accessioned2023-04-24T10:54:54Z-
dc.date.available2023-04-24T10:54:54Z-
dc.date.issued2019-01-31-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/94637en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10911-
dc.descriptionThe Roots of Sufism in the Far Morocco from its Inception to the Era of the Almoravid State Abstract: The a rticle tries to follow the most important channels that influenced Moroccan Sufism, since its inception to the borders of the Almoravid state, whether Oriental or Andalusian ... Discussing and rejecting the view that Moroccan Sufism was associated with the last phase of the Almoravid era, and even more closely linked to crises. Sufism has never been linked to crises .In its early stages, Sufism satiated from a number of channels, mainly the Eastern channel, as the Islamic Orient is considered as the start of Sufism, through the journey in both directions (for Hajj or seeking knowledge), after taking it from its authors, and thus Sufism entered to the Maghreb. The influence of both Africa and Andalusia is also known. They have had a great influence on Moroccan Sufism. Some Sufis have come with slogans coming from Kairouan, Sfax, and Tunisia through Bejaia and Fezlama. Their influence and effect of their doctrines spread later, without forgetting the great effort exerted by the African channel by ways of the infiltration of the propaganda effort of some African Zairian sheikhs. Morocco is naturally affected by what is going on in Andalusia, especially after the unification of Morocco and Andalusia by Almoravids, and even before that. Books and views were passed freely and easily between them. The book "Tchuf" has several names of the Sufis who crossed from and to Andalusia. Key words: Sufism in Morocco -Location Almoravid -Sufism -Books of Virtuesen_US
dc.description.abstractيحاول المقال تتبع أهم القنوات التي أثرت في التصوف المغربي، منذ نشأته إلى حدود الدولة المرابطية، سواء منها المشرقية أو الأندلسية...مناقشا ومفندا الرأي القائل بأن التصوف المغربي ارتبط بالمرحلة الأخيرة من العصر المرابطي، بل وارتباطه أشد الارتباط بالأزمات؛ إذ تبين أن التصوف لم يكن أبدا مرتبطا بالأزمات. فقد نهل في بداياته الأولى وتشبع من عدة قنوات على رأسها القناة المشرقية، باعتبار المشرق الإسلامي منطلق التصوف، وذلك عن طريق الرحلة في الاتجاهين (للحج، أو طلب العلم)، بعدما أخذوها عن مؤلفيها، وبذلك دخل التصوف إلى بلاد المغرب. كما لا يخفى تأثير كل من إفريقية والأندلس؛ إذ كان لهما تأثير كبير في التصوف المغربي، بعدما حل بعض المتصوفة بأغمات قادمين من القيروان، وصفاقس، وتونس عبر بجاية فسجلماسة؛ وامتد نفوذهم وتأثير مذاهبهم فيما بعد، ولا يعزب عن بالنا المجهود الكبير الذي قامت به القناة الإفريقية وذلك عن طريق تسرب المجهود الدعائي لبعض شيوخ إفريقية الزيرية. وطبيعي أن يتأثر المغرب بما يجري في الأندلس، خاصة بعد تحقيق الوحدة بين المغرب والأندلس من طرف المرابطين، بل وقبل ذلك بكثير. فقد كانت الكتب والآراء تنتقل بينهما بكامل الحرية والسهولة. ويحفل كتاب "التشوف" بأسماء عدةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 2 العدد 1;-
dc.subjectالتصوف بالمغرب - الدولة المرابطية- التصوف- كتب المناقبen_US
dc.titleجذور التصوف بالمغرب الأقصى من النشأة إلى عصر الدولة المرابطيةen_US
dc.title.alternativeجذور التصوف بالمغرب الأقصى من النشأة إلى عصر الدولة المرابطية//the Roots Of Sufism In The Far Morocco From Its Inception To The Era Of The Almoravid Stateen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الثاني / العدد 1



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.