Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9596
Title: أثر التسويق الريادي على تحقيق الميزة التنافسية المستدامة (دراسة ميدانية على البنوك التجارية بمدينة الأبيض – السودان )
Authors: حسن عبد العزيز آدم, عبد العزيز
آدم محمد, مصطفى
فيريش, سلطان
أحمد على فقيدة, الفاتح
Keywords: التسويق الريادي
الميزة التنافسية،
التسويق الإبداعي
خفض التكلفة
خفض الجودة
Issue Date: 9-Jan-2022
Publisher: FACULTE DES SCIENCES ECONOMIQUES , SCIENCES COMMERCIALES ET SCIENCES DE GESTION
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/176356
Series/Report no.: مجلة الدراسات التجارية والاقتصادية المعاصرة المجلد 5 العدد 1;
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق التسويق الريادي على تحقيق الميزة التنافسية المستدامة في البنوك التجارية- مدينة الأبيض، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وأسلوب دراسة الحالة. كانت الأستبانة الأداة الرئيسة التي اعتمدت عليها الدراسة تم توزيع (155) استبانة على مجتمع الدراسة وتم استرداد (134) بنسبة (86%)، فرضية الدراسة الرئيسية توجد علاقة بين التسويق الريادي والميزة التنافسية المستدامة. تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) في تحليل بيانات الدراسة، توصلت الدراسة إلى أنه توجد علاقة بين التسويق الريادي والميزة التنافسية المستدامة. حيث بلغت قيمة F المحسوبة (9.261) بمستوى دلالة (sig=0.000) بعد (خفض التكلفة) مما يشير إلى أن 20% تقريباً من التغيرات في الميزة التنافسية المستدامة يفسرها تطبيق التسويق الريادي، كما توجد علاقة بين التسويق الريادي والميزة التنافسية المستدامة بعد (تحقيق الجودة). حيث بلغت قيمة F المحسوبة (11.531) بمستوى دلالة (sig =0.000). مما يشير إلى أن 24% تقريباً من التغيرات في الميزة التنافسية المستدامة بعد (تحقيق الجودة) يفسرها تطبيق التسويق الريادي. أوصت الدراسة بأن على إدارات البنوك التجارية بمدينة الأبيض المزيد من الاهتمام والبحث لمعالجة القصور الناتج عن عدم تخفيض التكلفة وتحقيق الجودة عند تطبيق التسويق الريادي.
Description: The study aimed to identify the impact of the application of entrepreneurial marketing on achieving sustainable competitive advantage in commercial banks - El Obeid City. The study used the descriptive analytical approach and the case study method. The questionnaire was the main tool on which the study relied. (155) questionnaires were distributed to the study population, and (134) were recovered by (86%), the main hypothesis of the study, there is a relationship between entrepreneurial marketing and sustainable competitive advantage. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the study data. The study concluded that there is a relationship between entrepreneurial marketing and sustainable competitive advantage. Where the calculated F value reached (9.261) with a significance level of (sig = 0.000) According to the dimension (cost reduction), which indicates that approximately 20% of the changes in sustainable competitive advantage are explained by the application of entrepreneurial marketing, and there is a relationship between entrepreneurial marketing and sustainable competitive advantage According to the dimension (achievement the quality). The calculated F value was (11.531) with a significance level (sig = 0.000). Which indicates that approximately 24% of the changes in the sustainable competitive advantage According to the dimension (achieving quality) are explained by the application of entrepreneurial marketing. The study recommended that the administrations of commercial banks in El-Obeid city should pay more attention and research to address the shortcomings resulting from not reducing costs and achieving quality when applying entrepreneurial marketing. Key words:
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/9596
Appears in Collections:volume 05



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.