Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8757
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorالعربي, عبد القادر-
dc.contributor.authorبن جامعة, الطيب-
dc.date.accessioned2023-02-14T10:24:02Z-
dc.date.available2023-02-14T10:24:02Z-
dc.date.issued2022-06-30-
dc.identifier.citationمجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 2en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8757-
dc.descriptionThis study examines the importance of the role of perception/cognition in the learners’ (child’s) knowledge acquisition from Ibn Khaldun’s perspective, and the identification of the various types of perception mechanisms (mental, sensory, discriminatory, experimental ....) based on sensors in the experimental procedural context, and the activation of the abstract perceptual/cognitive tools similar to what the modern educational theories advocate. The latter focuses in its dimension on the Didactic Triangle (teacher / learner / knowledge/cognitive content). Added to this is the curriculum which easily brings the science subject closer to the learner, and from there the researcher in the educational process takes the role and influence of Ibn Khaldun, in the field of education and to what extent was he able to direct the research for knowledge in this field? And the extent of his influence in the direction of scientific studies and research which widens the circle of interest in the field of education by achieving the objective that regulates social thought, despite the differences of time, place and civilizationen_US
dc.description.abstractتبحث هذه الدراسة في أهمية دور الإدراك في اكتساب المعرفة عند المتعلّم (الطفل) بمنظور ابن خلدون، وتحديده لآليات الإدراك بأنواعه (العقلي، الحسي، التميزي، التجريبي....) القائم على المحسات في السياق الإجرائي التجريبي، وتفعيل الأدوات الإدراكية المجردة على غرار ما تنادي به النظريات التربوية الحديثة، التي تركَز في بعدها على المثلث الديداكتيكي (معلَم/متعلَم/محتوى معرفي)، يضاف إلى ذلك المنهج الذي يقرَب المادة العلمية من المتعلَم بيسر ومن هنا يتبادر للباحث في العملية التعليمية دور وأثر ابن خلدون، في حقل التربية والتعليم وإلى مدى استطاع أن يوجه البحث المعرفي في هذا المجال؟ ومدى تأثيره في توجيه الدراسات والبحوث العلمية التي توسع دائرة الاهتمام بمجال التعليم باعتباره يحقق الغاية التي تنظم الفكر الاجتماعي، رغم فوارق الزمان والمكان والحضارة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.subjectالإدراك العقليen_US
dc.subjectالتعلٌمات،en_US
dc.subjectالمهاراتen_US
dc.subjectالتمثلen_US
dc.subjectالنمائية المعرفيةen_US
dc.titleدور الإدراك في اكتساب التعلمات من منظور ابن خلدونen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
دور الإدراك في اكتساب التعلمات من منظور ابن خلدون.pdfفصل الخطاب مجلة صنف ج1,55 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.