Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8659
Titre: التواصل اللغوي في تعليمية النص الشعري
Auteur(s): شامي, مليكة
بكري, عبد الكريم
Mots-clés: تعليمية
نص شعري
كفاءة التواصلية
كفاءة النصية
تأويل
صعوبات.
Date de publication: 30-sep-2022
Editeur: كلية اللغات و الاداب
Référence bibliographique: مجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 3
Résumé: ملية إبلاغ الرسائل الإبداعية تحتل موقعا أساسيا في علمي اللّسانيات ونظرية التواصل. وقد توصلت اللّسانيات إلى صياغة نماذج تجُسد عناصر التواصل اللساني ومختلف آليات الإبلاغ والتلقي. والاشكال المطروح هو: كيف استثمر مجال التربوي مبادئ اللّسانيات التواصلية لتأسيس طريقة لتعليمية النّص الشّعري؟ توصل البحث إلى أن تلقى المحتوى الإبلاغي للنصوص الشّعريّة في تعليمية الأدب لا يتحقق إلا في إطار عمليتا التلقي والإنتاج؛ بين أقطاب العملية الديداكتيكية، وهو مرهون بتوفر شروط الكفاءة اللّغوية بنوعيها:( التواصلية والكفاءة النّصية)، وان المتعلم يعاني من صعوبات في فهم المعطى اللّغوي، الانزياح شعري، كثافة المجاز، استعمال الرمز والاسطورة... يُعيد بها إنتاج النّص فهماً وتأويلاً. كلمات مفتاحية: تعليمية، نص شعري، كفاءة التواصلية، كفاءة النصية، تأويل. صعوبات
Description: The process of informing creative messages occupies an essential place in the sciences of didactics and theory of communication. Where didactics could design samples standing for the elements of tongue communication as well as the various informing and receiving tools. The question presented is how the educational field has invested the principles of communicative linguistics to establish a method for teaching the poetic text? and the search found : This shows us that receiving the informational content of poetic texts could be realized only through the interaction between the didactic relationships of the elements of the educational process under communicative circuit which is produced by receive and production processes. This requires the availability of language proficiency conditions in its both kinds; communicative competence and text efficiency among the learner that enables him to reproduce the text through understanding and interpretation.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8659
ISSN: 2602-5922
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
التواصل اللغوي في تعليمية النص الشعري.pdf1,5 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.