Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8659
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorشامي, مليكة-
dc.contributor.authorبكري, عبد الكريم-
dc.date.accessioned2023-02-12T13:21:00Z-
dc.date.available2023-02-12T13:21:00Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.citationمجلة فصل الخطاب المجلد 11 العدد 3en_US
dc.identifier.issn2602-5922-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/8659-
dc.descriptionThe process of informing creative messages occupies an essential place in the sciences of didactics and theory of communication. Where didactics could design samples standing for the elements of tongue communication as well as the various informing and receiving tools. The question presented is how the educational field has invested the principles of communicative linguistics to establish a method for teaching the poetic text? and the search found : This shows us that receiving the informational content of poetic texts could be realized only through the interaction between the didactic relationships of the elements of the educational process under communicative circuit which is produced by receive and production processes. This requires the availability of language proficiency conditions in its both kinds; communicative competence and text efficiency among the learner that enables him to reproduce the text through understanding and interpretation.en_US
dc.description.abstractملية إبلاغ الرسائل الإبداعية تحتل موقعا أساسيا في علمي اللّسانيات ونظرية التواصل. وقد توصلت اللّسانيات إلى صياغة نماذج تجُسد عناصر التواصل اللساني ومختلف آليات الإبلاغ والتلقي. والاشكال المطروح هو: كيف استثمر مجال التربوي مبادئ اللّسانيات التواصلية لتأسيس طريقة لتعليمية النّص الشّعري؟ توصل البحث إلى أن تلقى المحتوى الإبلاغي للنصوص الشّعريّة في تعليمية الأدب لا يتحقق إلا في إطار عمليتا التلقي والإنتاج؛ بين أقطاب العملية الديداكتيكية، وهو مرهون بتوفر شروط الكفاءة اللّغوية بنوعيها:( التواصلية والكفاءة النّصية)، وان المتعلم يعاني من صعوبات في فهم المعطى اللّغوي، الانزياح شعري، كثافة المجاز، استعمال الرمز والاسطورة... يُعيد بها إنتاج النّص فهماً وتأويلاً. كلمات مفتاحية: تعليمية، نص شعري، كفاءة التواصلية، كفاءة النصية، تأويل. صعوباتen_US
dc.publisherكلية اللغات و الادابen_US
dc.subjectتعليميةen_US
dc.subjectنص شعريen_US
dc.subjectكفاءة التواصليةen_US
dc.subjectكفاءة النصيةen_US
dc.subjectتأويلen_US
dc.subjectصعوبات.en_US
dc.titleالتواصل اللغوي في تعليمية النص الشعريen_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :مجلة فصل الخطاب

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
التواصل اللغوي في تعليمية النص الشعري.pdf1,5 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.