Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7607
Title: أثر الصمت التنظيمي في المنظمة المتعلمة -دراسة حالة
Authors: دعلاش, دليلة
شارف, مريم
Keywords: الصمت التنظيمي
المنظمة المتعلمة
السلوك التنظيمي
التعلم التنظيمي
Issue Date: سبت-2020
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى اختبار أثر الصمت التنظيمي في المنظمة المتعلمة وذلك من وجهة نظر الموظفين، من خلال التحليل العملي لدراسة المنظمة المتعلمة المتمثلة في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة تيارت. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على الإشكالية العامة والتساؤلات الفرعية تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي،كما تم صياغة قائمة استقصاء شملت (63) فقرة كأداة رئيسية لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، بمعلومية حجم المجتمع والذي قدر ب (154) موظف، وكان عدد قوائم الاستقصاء الموزعة (111) استمارة، بينما كان عدد الاستبيانات الصحيحة المستردة (52) بنسبة (%46,85)، وتم استخدام حزمة البرامج الجاهزة (SPSS) لتحليل البيانات واختبار فروض البحث. وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج، كان أهمها: - عدم وجود أثر للصمت التنظيمي في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير على مستوى المنظمة المتعلمة مأخوذا بشكل إجمالي، وعلى كل متغير من متغيراتها على حدا، من وجهة نظر الموظفين؛ - أنﱠ الصمت التنظيمي يمارس بدرجة متوسطة في الكلية، من وجهة نظر الموظفين؛ - أنﱠ مستوى توافر أبعاد المنظمة المتعلمة كان متوسطا في الكلية، من وجهة نظر الموظفين؛ - عدم وجود فروق في آراء المبحوثين حول محوري الصمت التنظيمي والمنظمة المتعلمة تعزى إلى المتغيرات الشخصية والوظيفية، باستثناء متغير المسمى الوظيفي ونطاق الاشراف الخاصين بمحور الصمت التنظيمي.
Description: This study aimed to test the effect of organizational silence on the learning organization, from the employees' point of view through practical analysis of the study of the learning organization represented in the faculty of Economic Sciences and Commercial and management sciences, university of Tiaret. In order to achieve the objectives of the study and to answer the general problem and sub-questions, a descriptive analytical approach was used. Also a questionnaire consisting of (63) questions was designed as a main tool for collecting data from the study sample, , where it was used the random sampling method was of the study faculty, which was estimated at (154) employees ,where a total of (111) questionnaires were distributed, retrieving (52) questionnaire of which, (46,85%) valid for statistical analysis, where it’s data analysis and testing of hypotheses were carried out by path analysis method using programs (SPSS),among the results reached following : - No impact of the level of organizational silence in the Faculty of Economic sciences and commercial and Management Sciences at the level of the learning organization, taken in total and on each of its variables separately, from the employees' point of view; - That organizational silence is practiced to a medium degree in the faculty, from the employees' point of view; - That the level of availability of the learning organization dimensions was average in the faculty, from the employees' point of view; - There were no differences in the opinions of the respondents on the axes of organizational silence and the learned organization due to the personal and functional variables, with the exception of the variable of the job title and the scope of supervision of the organizational silence axis.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7607
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.AR.2020.50.pdf110,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.