Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7607
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorدعلاش, دليلة-
dc.contributor.authorشارف, مريم-
dc.date.accessioned2023-01-16T10:27:20Z-
dc.date.available2023-01-16T10:27:20Z-
dc.date.issued2020-09-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7607-
dc.descriptionThis study aimed to test the effect of organizational silence on the learning organization, from the employees' point of view through practical analysis of the study of the learning organization represented in the faculty of Economic Sciences and Commercial and management sciences, university of Tiaret. In order to achieve the objectives of the study and to answer the general problem and sub-questions, a descriptive analytical approach was used. Also a questionnaire consisting of (63) questions was designed as a main tool for collecting data from the study sample, , where it was used the random sampling method was of the study faculty, which was estimated at (154) employees ,where a total of (111) questionnaires were distributed, retrieving (52) questionnaire of which, (46,85%) valid for statistical analysis, where it’s data analysis and testing of hypotheses were carried out by path analysis method using programs (SPSS),among the results reached following : - No impact of the level of organizational silence in the Faculty of Economic sciences and commercial and Management Sciences at the level of the learning organization, taken in total and on each of its variables separately, from the employees' point of view; - That organizational silence is practiced to a medium degree in the faculty, from the employees' point of view; - That the level of availability of the learning organization dimensions was average in the faculty, from the employees' point of view; - There were no differences in the opinions of the respondents on the axes of organizational silence and the learned organization due to the personal and functional variables, with the exception of the variable of the job title and the scope of supervision of the organizational silence axis.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى اختبار أثر الصمت التنظيمي في المنظمة المتعلمة وذلك من وجهة نظر الموظفين، من خلال التحليل العملي لدراسة المنظمة المتعلمة المتمثلة في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة تيارت. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على الإشكالية العامة والتساؤلات الفرعية تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي،كما تم صياغة قائمة استقصاء شملت (63) فقرة كأداة رئيسية لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، بمعلومية حجم المجتمع والذي قدر ب (154) موظف، وكان عدد قوائم الاستقصاء الموزعة (111) استمارة، بينما كان عدد الاستبيانات الصحيحة المستردة (52) بنسبة (%46,85)، وتم استخدام حزمة البرامج الجاهزة (SPSS) لتحليل البيانات واختبار فروض البحث. وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج، كان أهمها: - عدم وجود أثر للصمت التنظيمي في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير على مستوى المنظمة المتعلمة مأخوذا بشكل إجمالي، وعلى كل متغير من متغيراتها على حدا، من وجهة نظر الموظفين؛ - أنﱠ الصمت التنظيمي يمارس بدرجة متوسطة في الكلية، من وجهة نظر الموظفين؛ - أنﱠ مستوى توافر أبعاد المنظمة المتعلمة كان متوسطا في الكلية، من وجهة نظر الموظفين؛ - عدم وجود فروق في آراء المبحوثين حول محوري الصمت التنظيمي والمنظمة المتعلمة تعزى إلى المتغيرات الشخصية والوظيفية، باستثناء متغير المسمى الوظيفي ونطاق الاشراف الخاصين بمحور الصمت التنظيمي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالصمت التنظيميen_US
dc.subjectالمنظمة المتعلمةen_US
dc.subjectالسلوك التنظيميen_US
dc.subjectالتعلم التنظيميen_US
dc.titleأثر الصمت التنظيمي في المنظمة المتعلمة -دراسة حالةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2020.50.pdf110,66 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.