Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7308
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorايت عمار, صليحة-
dc.contributor.authorهروال, محمد-
dc.date.accessioned2022-12-28T08:59:14Z-
dc.date.available2022-12-28T08:59:14Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7308-
dc.descriptionThe aim of this study was to find out the attitude of primary school teachers towards using the theory of multiple intelligences and the obstacles to its usage from their point of view. To attain this, the study was carried out in 18 elementary schools in the state of Tiaret. The descriptive approach was used in this study, and the questionnaire was randomly given to 300 male and female primary school teachers in each of Tiaret state's primary schools during the 2021/2022 academic year. After collecting the questionnaires and processing the data that was purposely done on a sample of (77), and in order to meet the study's objectives, we constructed a questionnaire with two axes. The first axis measures the directions of using the theory of multiple intelligences; it consists of eight dimensions whereas, the second axis, it relates to the obstacles of using the theory of multiple intelligences in teaching, which consists of three dimensions after examining the psychometric properties, and processing the data statistically. Then, using descriptive methods (frequencies, percentages, standard deviation, arithmetic mean, and hypothetical mean) and inferential statistical methods (onesample t-test and human correlation coefficient), depending on the Statistical Package for Social Sciences system SPSS (version 21). After carrying out the necessary treatments, the study reached the following results: •The attitude of primary school teachers towards the use of multiple intelligence theory is positive. •The level of using the theory of multiple intelligences is medium. •The level of obstacles to using the theory of multiple intelligences is extremely high. • There is a strong inverse correlation with a statistical significance, meaning that the higher the level of obstacles to using the theory of multiple intelligences, the less the use of the theory of multiple intelligences.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الى الكشف عن اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو استخدام نظرية الذكاءات المتعددة ومعيقات استخدامها من وجهة نظرهم . ولتحقيق ذلك تم اجراء الدراسة ب 18 ابتدائية لولاية تيارت اتبع في هذه الدراسة المنهج الوصفي ، وقد وزع الإستبيان على 300 أستاذ وأستاذة التعليم الإبتدائي بكل من ابتدائيات ولاية تيارت خلال الموسم 2022 بطريقة عشوائية وبعد جمع الاستبيانات ومعالجة البيانات طبقت على العينة التي بلغت ( 77 ) بطريقة قصدية ،ولتحقيق / الدراسي 2021 أهداف الدراسة قمنا بتصميم إستبيان الذي يحتوي على محورين الأول يقيس اتجاهات استخدام نظرية الذكاءات المتعددة كون هذا المحور يتكون من ثمانية ابعاد أما المحور الثاني فيتعلق بمعيقات إستخدام نظرية الذكاءات المتعددة في التدريس التي تتكون من ثلاث أبعاد وذلك بعد التحقق من الخصائص السيكومترية ، ومعالجة البيانات إحصائيا ثم استخدام أساليب وصفية واساليب إحصائية إستدلالية وذلك بالاعتماد على نظام الحزمة .( الإصدار 21 ) SPSS الإحصائية للعلوم الإجتماعية بعد إجراء المعالجات اللازمة توصلت الدراسة للنتائج التالية : اتجاهات اساتذة التعليم الإبتدائي نحو استخدام نظرية الذكاءات المتعددة إيجابية . - مستوى استخدام نظرية الذكاءات المتعددة متوسطة. - مستوى معيقات إستخدام نظرية الذكاءات المتعددة عال ومرتفع . - توجد علاقة إرتباطية عكسية قوية ذات دلالة إحصائية أي أنه كلما زاد مستوى معيقات استخدام نظرية الذكاءات المتعددة قل إستخدام  نظرية الذكاءات المتعددة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectاتجاهات اساتذة التعليم الابتدائي- نظرية الذكاءات المتعددة – معيقات إستخدامها.en_US
dc.titleاتجاھات أساتذة التعلیم الابتدائي نحو استخدام نظریة الذ كاءات المتعددة و معیقات استخدامھا من وجھة نظرھم (عینة من ابتدائیات ولایة تیارت )en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.03.pdf1,16 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.