Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7284
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن قلاشة, روفيدة-
dc.contributor.authorقواطي, حنان-
dc.date.accessioned2022-12-27T09:13:17Z-
dc.date.available2022-12-27T09:13:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7284-
dc.descriptionThe current study aimed to identify the sources of professional pressures of teachers in Algerian educational institutions. The study sample consisted of (130) professors, as it started from the following problem: What are the sources of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions? Which resulted in the following questions: 1- Is the nature of work considered a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions? 2- Are the physical and material conditions a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions? 3- Are the social and political working conditions a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions? 4- Are work relations a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions? In order to answer these questions, two appropriate questionnaires were built for this purpose, as they were subjected to a psychometric study in which the conditions of validity and reliability were met. After using statistical methods, the results discussed in light of the study hypotheses and the results of previous studies resulted in the following: The nature of work is a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions The physical and material conditions are a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions The social and political working conditions are a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutions Work relations are a source of professional pressures for teachers in Algerian educational institutionsen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعر ف على مصادر الضغوط المهنية لدى الأساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية وتألفت عينة الدراسة من (130)أستاذ، حيث انطلقت من الإشكالية التالية : ما هي مصادر الضغوط المهنية لدى الأساتذة بالمؤسسات ال تبوية الجزائرية؟ التي تفرعت عنها التساؤلات التالية : هل تعتبر طبيعة العمل مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية ؟ هل تعتبر الظروف الفيزيقية و المادية مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائري ة ؟ هل تعتبر الظروف العمل الاجتماعية و السياسية مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية ؟ هل تعتبر علاقات العمل مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية ؟ وبغية الإجابة على هذه التساؤلات تم بناء استبيا ننمناسب لهذا الغرض، حيث أخضع لدراسة سيكومتية تحقق فيها شروط الصدق والثبات، وبعد استخدام الأساليب الإحصائية أسفرت النتائج التي نوقشت في ضوء فروض الدراسة ونتائج الدراسات السابقة على ما يلي : تعتبر طبيعة العمل مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية تعتبر الظروف الفيزيقية و المادية مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائرية تعتبر الظروف العمل الاجتماعية و السياسية مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التبوية الجزائري ة تعتبر علاقات العمل مصدر من مصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التربوية الجزائريen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالضغوط المهنية، الأستاذ، المؤسسات التربوةen_US
dc.titleمصادر الضغوط المهنية لدى الاساتذة في المؤسسات التربوية الجزائرية -دراسة ميدانية في المؤسسات التربوية الجزائرية -en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.168.pdf812,5 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.