Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7205
Titre: تمثلات التلاميذ لعلاقتهم بمعلميهم -دراسة ميدانية مقارنة بين إبتدائية وثانوية - تيارت -
Auteur(s): العربي, بشرى
بوجلال, إيناس
Mots-clés: العلاقة البيداغوجية، المعلم، التلميذ، الابتدائي، الثانوي.
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تمثلات التلاميذ لعلاقتهم بمعلميهم في الطور الابتدائي مقارنة بتمثلات التلاميذ لعلاقتهم بمعلميهم في الطور الثانوي، ولتحقيق ذلك تمت صياغة التساؤل الرئيسي التالي: ماهي تمثلات التلاميذ لعلاقتهم بمعلميهم في الطور الابتدائي،مقارنة بتمثلات التلاميذ لعلاقتهم بمعلميهم في الطور الثانوي؟ اشتملت هذه الدراسة على جانب نظري واخر تطبيقي باعتمادها على المنهج المقارن وباستخدام أداة الإستمارة كأداة رئيسية وزعت على كل من تلاميذ الابتدائية والثانوية، والملاحظة والمقابلة كأداتين ثانويتين، وكانت عينة الدراسة هي العينة الحصصية. وقد اسفرت الدراسة على مجموعة نتائج كالتالي: أن الفجوة البيداغوجية بين المعلم و التلميذ في الطور الابتدائي تتميز باتساع المسافة البيداغوجية، بسبب قلة التواصل و التفاعل بين أطراف العملية التربوية، وعدم اهتمام المعلم ومراعاته لظروف وحياة تلاميذه، وهذا ما أكدت عليه الفرضية الاولى بمؤشرا أما الفجوة بين المعلم والتلميذ في الطور الثانوي تتميز بتقلص المسافة البيداغوجية وهذا راجع الى اهتمام المعلم بتلاميذه وشدة تواصله معهم سواء من ناحية بيداغوجية او شخصية، وهذا ما أكدت عليه الفرضية الثانية بمؤشرا
Description: This study aimed to identify the representations of pupils in relation to their teachers in the primary phase compared to the representations of pupils in relation to their teachers in the secondary phase, and to achieve this was formulated the following main question: what are the representations of pupils in relation to their teachers in the primary phase, compared to the representations of pupils in relation to their teachers in the secondary stage? This study included a theoretical and applied aspect by relying on the comparative approach and using the form tool as a main tool distributed to both primary and secondary students, and observation and interview as secondary cadetting, and the sample of the study was the quota sample. The study resulted in a set of results as follows: the pedagogical gap between the teacher and the pupil in the primary stage is characterized by the wide distance pedagogical, due to the lack of communication and interaction between the parties of the educational process, and the lack of attention of the teacher and his care for the conditions and lives of his pupils, and this is confirmed by the first hypothesis with its indicators, but the gap between the teacher and the student in the secondary stage is characterized by a decrease in pedagogical distance and this is due to the teacher's interest in his pupils and the severity of his contact with them, both in terms of pedagogical and personal, as confirmed by the second hypothesis with its indicators.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7205
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.117.pdf1,51 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.