Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7156
Title: | تأثير العنف الممارس من الآباء ضد الأطفال بهدف التأديب على البناء النفسي للطفل دراسة ميدانية بالمدرسة الإبتدائية الأمير خالد تيارت |
Authors: | بطرشة, وئام كريمة بختو, ماما مايسة |
Keywords: | تأديب وتربية الطفل ،البناء النفسي للطفل |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون تيارت |
Abstract: | تهدف الدراسة الحالية لمعرفة تأثير العنف الممارس من الآباء ضد الأطفال بهدف التاديب على بناء النفسي للطفل، البحث من ستة حالات، تم الإعتماد على المنهج الوصفي كذلك على مجموعة من الأدوات التي تخدم موضوع الدراسة والتي اخترنا منها المقابلة والملاحظة واختبار رسم العائلة ومقياس البناء النفسي. حيث بينت نتائج أن: -1 العنف ممارس على الطفل يؤثر على بناءه النفسي. -2 يمارس الوالدين عنفا جسديا على الطفل من خلال استعمال الصفع والكي واستعمال الأشياء الصلبة وهذا راجع لأسباب اقتصادية واجتماعية كضغوطات الحياة اليومية. -3 يمارس الوالدين عنفا معنويا على الطفل من خلال استعمال السب والشتم والتهديد اللفظي مما يجعل من شخصيتهم و معنوياتهم ضعيفة. |
Description: | arents against children with the aim of discipline on the psychological construction of the child, the research sample consisted of six cases, the descriptive approach was also relied on a set of tools that serve the subject of the study, from which we chose the interview, observation, family drawing test and psychological construction scale . Where the results showed that: 1- Violence is practiced on the child and affects his psychological structure. 2- The parents exercise physical violence on the child through the use of slapping, ironing and the use of hard objects, and this is due to economic and social reasons such as the pressures of daily life. 3- Parents practice moral violence on the child through the use of insults, cursing and verbal threats, which makes their personality and morale weak. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7156 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.AR.2022.104.pdf | 2,96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.