Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7081
Titre: مستوى الكفايات الدهنية لدى مربيات برياض الأطفال ولاية تيارت دراسة ميدانية برياض الأطفال ولاية تيارت-
Auteur(s): أحلام, صحراوي
نجاة, عواق
Mots-clés: الأبعاد النظرية،الكفايات الذهنية لدى المربيات الأطفال
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى الكفايات المهنية لدى مربيات برياض الأطفال ولاية تيارت ولاية تيارت و كذا دراسة الفروق في مستوى الكفايات حسب المتغير الجنس المؤهل العلمي الحالة المدنية كالتخصص، لتحقيق أهداف الدراسة اتبع الدنهج الوصفي حيث تمت اعتماد على مقياس الكفايات المهنية لصاحبته حمدة بيت حمد السعدية في سنة (2014 ) مكون من 41 فقرة موزعة على خمسة أبعاد بعد التقويمي، بعد التخطيط للدروس، بعد كفايات العلاقات الإنسانية، بعد ااستراتجيات التدريس، بعد كفاية الإدارة الصفية(، طبق على 67 مربية ل 18 حضانة في ولاية تيارت، حيث اختير العينة بطرقة قصدية، بعد معالجة البيانات باعتماد على برنامج حزمة الإحصائية الاجتماعية تم توصل إلى: مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفاؿولاية تيارت مرتفع مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفاؿ ولاية تيارت مرتفع. مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفاؿ ولاية تيارت مرتفع. مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفاؿ ولاية تيارت مرتفع. مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفال ولاية تيارت مرتفع. مستوى الكفايات الدهنية لدل مربيات برياض الأطفال و لاية تيارت مرتفع. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الكفايات الذهنية لدى مربيات برياض الأطفال ولاية تيارت تعزي لمتغيرات: في السن كالخبرة الحالة المدنية كالتخصص،المؤهل العلمي.
Description: The objective of the study was to determine the level of professional skills of nannies in nurseries in the state of Tiaret as well as to study differences in the level of competence according to the variable scientific qualified sex civil status and specialization, to achieve the objectives of the study followed the descriptive curriculum where it was relied on the measure of professional competences of his owner Hamda Beit Hamad Saadia in the year (2014) consisting of 41 paragraphs spread over five dimensions (after calendar, after planning lessons, after the adequacy of human relations, after teaching strategies, and after adequate classroom management), Applied to 67 nannies for 18 nurseries in Tiaret State, where the sample was selected in a deliberate way, after processing the data based on the spss social statistics package program was reached: 1- The level of professional skills of nursery nannies in the state of Tiaret is high. 2- The calendar skills of nursery nannies in the State of Tiaret are high. 3- The level of competencies in planning lessons for nursery nurseries in the State of Tiaret is high. 4- Children's nurseries have a high standard of care. 5- The level of competencies in the classroom management of nursery nurseries in the State of Tiaret is high. 6- The level of strategic competencies among nursery nannies in the state of Tiaret is high. 7- There are no statistically significant differences in the level of professional competencies among nursery nurseries.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7081
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.88.pdf2,79 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.