Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7015
Titre: الضغوطات النفسية لدى الطالب الجامعي المتعلم عن بعد في ظل جائحة كوفيد -19- دراسة ميدانية بكلية العلوم الانسانية و الاجتماعية - جامعة ابن خلدون - تيارت -
Auteur(s): سعيدة, مليكة
فاطمة, بلهزيل
Mots-clés: التعلم عن بعد، الضغط النفسي، الطالب الجامعي.
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: درس هذا البحث موضوع التعلم عن بعد وعلاقته بالضغط النفسي لدى الطالب الجامعي في ظل جائحة كوفید - 19 -، إذ انطلقت الدراسة من الإشكالیة والتساؤلات التالیة: -هل هناك علاقة ارتباطیة دالة إحصائیا بین التعلم عن بعد والضغط النفسي لدى الطالب الجامعي في ظل جائحة الكوفید - 19؟ -ما مستوى الضغط النفسي لدى الطالب الجامعي المتعلم عن بعد حسب الجنس؟ - ما مستوى الضغط النفسي لدى الطالب الجامعي المتعلم عن بعد حسب المستوى الد راسي؟ وللإجابة على الإشكالیة والتساؤلات صیغت الفرضیات التالیة: توجد علاقة ارتباطیه بین التعلم عن بعد ومستوى الضغط النفسي لدى الطالب الجامعي في ظل جائحة كوفید - 19-. - مستوى الضغط النفسي لدى الإناث المتعلمین عن بعد مرتفع أكثر من الذكور. - مستوى الضغط النفسي لدى طلبة السنة الثالثة لیسانس أكثر من السنوات الأخرى. وقد شملت عینة البحث 60 طالب جامعي یوافق 30 أنثى و 30 ذكر موزعین على مختلف الشعب والمستویات الد راسیة. ولقد استخدمنا أدوات لجمع البیانات المراد دراستها وهي مقیاس الضغط النفسي لإبراهیم حجاز ونبیل دخان وإستبیان حول التعلم عن بعد من إعداد الطلبتین وبعد المعالجة الإحصائیة للمعطیات توصلت الباحثتین للنتائج التالیة: -1 توجد علاقة إرتباطیة ذات دلالة إحصائیة بین التعلم عن بعد و الضغط النفسي لدى .- الطالب الجامعي في ظل أزمة كوفید - 19 -2 مستوى الضغط النفسي للإناث المتعلمین عن بعد أكثر من الذكور . -3 مستوى الضغط النفسي لدى طلبة السنة الثالثة لیسانس المتعلمین عن بعد اكثر من السنوات الأخرى.
Description: This research studied the subject of distance learning and its relationship to psychological stress among university students in light of the Covid-19 pandemic. The study started from the following problematic and questions: Is there a statistically significant correlation between distance learning and psychological stress among university students in light of the COVID-19 pandemic? -What is the level of psychological stress for a remotely educated university student by gender? -What is the level of psychological stress for a university student who is educated at a distance, according to the academic level? In order to answer the problem and questions, the following hypotheses were formulated: There is a correlation between distance learning and the level of psychological stress among university students in light of the Covid-19 pandemic. The level of psychological stress among female remote learners is higher than males. The level of psychological stress among third-year undergraduate students is greater than that of other years. The research sample included 60 university students, 30 females and 30 males, distributed among different people and academic levels. We used tools to collect the data to be studied, which are the psychological stress scale of Ibrahim Hijaz and Nabil Dukhan and a questionnaire about distance learning prepared by the two students. After statistical processing of the data, the researchers reached the following results: 1- There is a statistically significant correlation between distance learning and psychological stress among university students in light of the Covid-19 crisis. 2- The level of psychological pressure for remotely educated females is more than that of males. 3- The level of psychological stress among students of the third year of the Bachelor of Distance Learners is more than in other years.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7015
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.77.pdf2,85 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.