Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6984
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorنادية, بوشارف-
dc.contributor.authorحورية, لرجام-
dc.date.accessioned2022-12-20T13:45:18Z-
dc.date.available2022-12-20T13:45:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6984-
dc.descriptionThe current study aimed to reveal the relationship between psychological well-being and its relationship to academic performance among female students residing in university residences, as the study started from the following problem and questions: -1Does psychological well-being affect the academic performance of female students residing in university residences? -2What is the level of psychological well-being of female students residing in university residences? -3What is the level of academic return for female students residing in university residences? In order to answer the problem and questions, the following hypotheses were formulated: -1Psychological well-being affects the academic performance of female students residing in university residences. -2The level of psychological well-being of female students residing in university residences. -3There is a level of academic return for female students in university residences. The study sample consisted of four students from Ibn Khaldun University - Tiaret - from various disciplines, master's and bachelor's degrees, residing in the university residence "Salami El-Din Karman 3", their ages ranged between (21- 25) years. We used the guided interview, as well as the application of the Psychological Well-Being Scale by Carol Reeve, and we used in this study the "case study" approach to verify the hypothesis of the study. The first case “Amira” was estimated at 145, the second case “Dalal” was estimated at 166, the fourth case “Najat” was estimated at 159, and the third case “Zubaydah” had a low level of psychological well-being estimated at 81.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الرفاهية النفسية وعلاقتها بالمردود الأكاديمي لدى الطالبات المقيمات في القامات الجامعية، إذ أن طلقت الدراسة من الإشكالية والتساؤلات التالية: -1 هل تؤثر الرفاهية النفسية على المردود الأكاديمي لدى الطالبات المقيمات في الاقامات الجامعية؟ -2 ما مستوى الرفاهية النفسية لدى الطالبات المقيمات في الاقامات الجامعية؟ وللإجابة عن الإشكالية والتساؤلات صيغت الفرضيات التالية: -1 تؤثر الرفاهية النفسية على المردود الأكاديمي لدى الطالبات المقيمات في الاقامات الجامعية. -2 وجود مستوى الرفاهية النفسية لدى الطالبات المقيمات في الاقامات الجامعية، (ضعيف، متوسط، مرتفع). وقد تكونت عينة الدراسة من أربع طالبات من جامعة ابن خلدون –تيارت- الماستر والليسانس، مقيمات 25 )سنة. - في الإقامة الجامعية "سلامي الدين كارمان " 3" ت ترا وح أعمارهن مابين ( 21 استخدمنا المقابلة الموجهة وكذلك تطبيق مقياس الرفاهية النفسية لكارول رايف، وقد استخدمنا في هذه الدراسة منهج "دراسة حالة" للتحقق من ف رضية الدراسة وقد أظهرت نتائج الدراسة عن تأثير الرفاهية النفسية على المردود الأكاديمي، كما أظهرت النتائج وجود مستوى متوسط من الرفاهية النفسية لدى ثلاث حالات: الحالة الأ ولى"أميرة" قدرت ب 145 والحالة الثانية "دلال" قدرت ب 166 والحالة الرابعة "نجاة قدرت ب 159 ، أما . الحالة الثالثة "زبيدة" فتتمتع بمستوى ضعيف من الرفاهية النفسية قدر ب 81.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالرفاهية النفسية – المردود الأكاديمي.en_US
dc.titleالرفاهية النفسية وعلاقتها بالمردود الأكاديمي لدى الطالبات المقيمات في الإقامات الجامعية دراسة ميدانية لأربع حالات بالاقامة الجامعية سلامي الدين (كارمان 3)en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.65.pdf1,02 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.