Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6967
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorعائشة, قوادرية-
dc.date.accessioned2022-12-20T12:43:15Z-
dc.date.available2022-12-20T12:43:15Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6967-
dc.descriptionThis study aims to identify the psychological and academic needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers. It also tries to identify the differences in psychological and academic needs in the light of some variables namely (gender, age, and professional experience), where we relied on the descriptive approach to achieve the objectives of the research. The number of the informants reached 200 teachers (147 females and 53 males) of primary education in Tiaret and its regions. They were administered to a questionnaire about the psychological and academic needs for people with learning difficulties prepared by Dr. Zidane Ahmed Essartaoui. The results of the study are as follows: - The academic needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers came to a medium degree; The psychological needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers were above the average; - There are no statistically significant differences in the psychological and academic needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers according to gender; - There are no statistically significant differences in the psychological and academic needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers according to age; There are no statistically significant differences in the psychological and academic needs of people with learning difficulties from the point of view of primary education teachers, according to the difference in professional experience.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى التعرف على الحاجات النفسية و الأكاديمية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي، ومحاولة تحديد الفروق في الحاجات النفسية والاكاديمية في ضوء بعض المتغيرات(الجنس،السن،الخبرة المهنية) ،حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي لتحقيق اهداف البحث ، تمثلت عينة الدراسة في اساتذة التعليم الابتدائي بولاية تيارت والذي بلغ عددهم 200 استاذا منهم ( 147 اناثا و 53 ذكو را)،اذ طبق عليهم استبيان الحاجات النفسية والأكاديمية لذوي صعوبات التعلم من اعداد الدكتور زيدان احمد السرطاوي سنة 1995 م، بعد المعالجة الاحصائية بالاعتماد على برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية النسخة 20 ، توصلت نتائج الدراسة الى: - الحاجات الاكاديمية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي جاءت بدرجة متوسطة. - الحاجات النفسية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي جاءت بدرجة فوق المتوسط. - لا توجد فروق دالة احصائيا في الحاجات النفسية والاكاديمية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي باختلاف الجنس. - لا توجد فروق دالة احصائيا في الحاجات النفسية والاكاديمية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي باختلاف السن. - لا توجد فروق دالة احصائيا في الحاجات النفسية والاكاديمية لذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر اساتذة التعليم الابتدائي باختلاف الخبرة المهنيةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالتعلم - صعوبة التعلم -الحاجات النفسية - الحاجات الأكاديمية - الفروق النفسية - الفروق الأكاديميةen_US
dc.titleالحاجات النفسیة و الاكادیمیة لذوي صعوبات التعلم من وجھة نظر أساتذة التعلیم الابتدائي دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بولاية تيارت.en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.55.pdf1,31 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.