Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6952
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorفتيحة, بلعزوز-
dc.contributor.authorبختة, بوستة-
dc.date.accessioned2022-12-20T10:26:06Z-
dc.date.available2022-12-20T10:26:06Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6952-
dc.descriptionThe study aims to know the relationship between positive thinking and psychological adjustment among university students, and also to know the level of positive thinking and psychological adjustment in this sample, where the two researchers applied the scale of positive thinking prepared by Hussam Muhammad Munshid (2013) and psychological adjustment prepared by Mahmoud Attia Hana (1939). ) on a sample of (150) male and female students at Ibn Khaldoun University, Tiaret, Department of Social Sciences. We relied on the descriptive approach, and the appropriate statistical methods for the study, and the validity and reliability of both tools were verified. By applying the spss statistical package, we reached the following results :There is no positive, statistically significant correlation between positive thinking and psychological adjustment among university students.The level of positive thinking among the sample of university students is high.The level of psychological adjustment among the sample of university students is high.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة الموجودة بین التفكیر الإیجابي والتوافق النفسي لدى الطلبة الجامعین بولایة تیارت، بالإضافة إلى معرفة مستوى التفكیر الإیجابي والتوافق النفسي لدى هته العینة، حیث طبقت الباحثتان مقیاس التفكیر الإیجابي من إعداد " محمد منشد" ( 2013 ) والتوافق النفسي من إعداد "محمود عطیة هنا" ( 1939 ) على عینة حجمها ( 150 ) طالبا(ة) بقسم العلوم الاجتماعیة بجامعة بن خلدون تیارت. اعتمدنا على المنهج الوصفي والأسالیب الإحصائیة المناسبة للد ا رسة، وتم التحقق من الصدق توصلنا إلى النتائج التالیة والتي تتمثل في spss والثبات لكلا الأداتین وبتطبیق الحزمة الاحصائیة انه لا یوجد علاقة ارتباطیة موجبة بین التفكیر الإیجابي والتوافق النفسي لدى الطلبة الجامعین. بالإضافة الى ان مستوى التفكیر الایجابي والتوافق النفسي لدى عینة الطلبة الجامعین مرتفع. وهذا یقودنا الى ان التفكیر الإیجابي مرتبط بمتغیرات أخرى أكثر دلالة من التوافق النفسي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالتفكیر الإیجابي، التوافق النفسي، التوافق الاسري، التوافق الاجتماعيen_US
dc.titleالتفكير الإيجابي وعلاقته بالتوافق النفسي لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية بجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.47.pdf924,05 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.