Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6718
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorجبلي, أسماء شيماء-
dc.contributor.authorتوهامي, ميمونة-
dc.date.accessioned2022-12-13T09:25:03Z-
dc.date.available2022-12-13T09:25:03Z-
dc.date.issued2022-05-09-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6718-
dc.descriptionThis study aimed to identify the role of internal marketing in its dimensions (selection of employees, training and development, motivation, delegation of authority and internal communication) in improving the performance of employees at the National Institute specialized in vocational training and education professionals, KADA BELKACEM in the wilaya of Tiaret. The study population was represented in a sample of the institute’s employees, and after defining the study’s problem, questions and hypotheses, a questionnaire was formulated that reflects the study’s variables, where 65 questionnaires were distributed, including 48 forms that can be analyzed, and the SPSS statistical package was used to test its hypotheses and achieve its objectives. This study has shown that internal marketing has a role in improving the performance of the human resource, and the results showed the presence of an impact and a strong correlation between these two variables.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التسويق الداخلي بأبعاده (اختيار العاملين، التدريب والتطوير، التحفيز، تفويض الصلاحيات والاتصال الداخلي) في تحسين أداء العاملين في المعهد الوطني المتخصص في التكوين والتعليم المهنيين قادة بلقاسم في ولاية تيارت. وتمثل مجتمع الدراسة في عينة من العامل ين في المعهد، وبعد تحديد مشكلة الدراسة وأسئلتها وفرضياتها تم صياغة استبيان يعكس متغيرات الدراسة، حيث تم توزيع 65 استبيان منه 48 استمارة قابلة للتحليل، لاختبار فرضياتها وتحقيق أهدافها. كما تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية SPSS وقد أظهرت هذه الدراسة أن للتسويق الداخلي دور في تحسين أداء المورد البشري، كما بينت النتائج وجود أثر وارتباط قوي بين هذين المتغيرينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتسويق الداخليen_US
dc.subjectأبعاد التسويق الداخليen_US
dc.subjectمعهد التكوين والتعليم المهنيينen_US
dc.subjectأداء العاملينen_US
dc.titleأهمية تطبيق التسويق الداخلي في المؤسسات التعليمية لتحسين أداء العاملين "دراسة حالة المعهد الوطني المتخصص في التكوين والتعليم المهنيين قادة بلقاسم في تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2022.228.pdf1,71 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.