Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6220
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorقصاب, راضية-
dc.contributor.authorقطاف, بشرى-
dc.date.accessioned2022-12-05T08:20:49Z-
dc.date.available2022-12-05T08:20:49Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6220-
dc.descriptionIn the current global context characterized by increased competition and customer expectations and demands, each institution today has, more than ever, to rely on strategic vigilance in order to maintain its competitiveness with the existence of a reciprocal relationship between both marketing knowledge and economic intelligence, which contributed to the easiness of dealing with types of multiple clients from different cultures and trends and worked on creating an integrated system that provides information about the market in an amount and efficiency that contributes to increasing the effectiveness of the strategic choice taken on. This interaction assists decision-makers with quick and accuratestrategic choise that reduces the degree of uncertainty and allows the exploitation of available strategic opportunities. In addition, the application of the dimensions of strategic vigilance is important in determining and achieving the appropriate strategic choice. Strategic vigilance has a strategic role in adopting the optimal strategic choice that achieves the institution's mission and goals and that is consistent with the institution's vision for the future by providing it with the necessary information strategic knowledge works independently in enhancing the competitive capabilities of institutions ; yet strategic intelligence directs its efforts to achieve the best positioning of the institution in the marketen_US
dc.description.abstractفي السياق العالمي الحالي الذي يتسم بزيادة المنافسة وزيادة توقعات الزبائن ومطالبهم ، تضطر كل مؤسسة اليه أكثر من أي وقت مضى إلى الاعتماد على اليقظة الاستًراتيجية من أجل الحفاظ على قدرتها التنافسية وبوجود علاقة تبادلية بين كل من المعرفة الاقتصادية والذكاء الاقتصادي والتي ساهمت في سهولة التعامل مع الأنواع المتعددة من الزبائن ذوي الثقافات والاتٕجاهات المختتلفة و عملت على تكوين نظا متكامل يوفر المعلومات عن الأسواق بالقدر والكفاءة التي تساهم في زيادة فعالية الخيارات الاستًراتيجية المتخذة بشأنها ، ويساعد هذا التفاعل متخذ القرار باتخاذ قرارات تتسم بالسرعة والدقة بما يقلل من درجة عدم التأكد وتسمح باستغلال الفرص المتاحة، بالإضافة إلى ذلك تعد تطبيق أبعاد اليقظة الاستراتيجية أمرا هاما في تٖحديد وتٖحقيق الخيار الاستًراتيجي المناسب ،ولليقظة الاستًراتيجية دور استًراتيجي في اعتماد الخيار الاستًراتيجي الأمثل الذي يحقق رسالة المؤسسة وأهدافها والذي ينسجم مع رؤية المؤسسة للمستقبل من خلال تزويدها بالمعلومات اللازمة ،وتعمل المعرفة الاقتصادية بشكل مستقل في تعزيز القدرات التنافسية للمؤسسات ،ويوجه الذكاء الاقتصادي جهوده لتحقيق أفضل ت٘موضع استراتيجي للمؤسسة في السوق.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectاليقظة الاستراتيجيةen_US
dc.subjectالذكاء الاقتصاديen_US
dc.subjectالفرص التسويقيةen_US
dc.subjectالخيار الاستراتيجيen_US
dc.titleمساهمة اليقظة الاستراتيجية في تحديد الخيارات الاستراتيجية في المؤسسةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2022.148.pdf2,89 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.