Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6167
Title: دور الثقافة التنظيمية في دعم و تطبيق ادارة المعرفة بالمكتبات الجامعية دراسة ميدانية لعينة من المكتبات الجامعية لجامعة ابن خلدون بتيارت
Authors: بطوم, عبد القادر
بلغازي, نورالدين
Keywords: المكتبات الجامعية
الثقافة التنظيمية
ادارة المعرفة
القيم
توليد المعرفة
تكنولوجيا المعلومات
العاملين في المكتبات الجامعية
Issue Date: يون-2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: يهدف هذا العمل الى معرفة دور الثقافة التنظيمية باعتبارها احد المتغيرات الفكرية في تطبيق ادارة المعرفة بالمكتبات الجامعية قيد الدراسةان ما تتضمنه الثقافة التنظيمية من قيم و اعتقادات تظهر على سلوك العاملين بالمكتبات الجامعية بحيث كما كانت هذه السلوكيات متقاربة بين الموظفين العملين في نفس المكتبات الجامعية كلما اعطت انطباعا بتوحيد القيم السائدة فيها . و هذه القيم المشتركة هي التي تساعد المكتبات الجامعية كهيئات على القيام بوظافها المختلفة كونها تحافظ على وحدتها ككتلة واحدة و بالتالي تحقق الاهداف العامة لهذه المكتبات الجامعية.و عليه يمكننا القول ان الثقافة التنظيمية تمثل بيئة مناسبة لادارة المعرفة من خلال توفير الظروف المناسبة التي تدعم مختلف عمليات ادارة المعرفة و تنوع مختلف اساليب رفع الاداء الوظيفي و تطوير راس المال البشري كتطوير القدرات و المهارات الفردية ، تنظيم الاجتماعات التشاورية ، الدورات التدريبية و تشجيع الابداع كعنصر لخق التنافسية بشرط وجود استراتيجية حقيقية لمسايرة الدينامكيات للموجودات المعرفية تقلص من المجهود المبذول و مدة انجاز الانشطة المكتبية و تم التوصل الى ان الثقافة التنظيمية تساهم الى حد ما في تطبيق ادارة المعرفة بالمكتبات الجامعية بالمكتبات الجامعية لجامعة ابن خلدون بتيارت ولكنها تبقى غير مجدية ما لم تطبق تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات
Description: This research aims to find out what role the organizational culture could play as one of the intellectual variables in the application of knowledge management at level of the Ibn Khaldun University libraries under study in Tiaret. The values and beliefs contained in the organizational culture appear on the behaviors of university libraries workers, and the closer these behaviors are between the employees of the samelibrary, the more they give the impression that the prevailing values are homogenous and unified in it. The existence of such shared values helps university libraries as organizations to carry out their various functions by maintaining their unity as a single block which allows them to achieve the general objectives targeted. Therefore, we can say that the organizational culture represents an adequate environment in which all the appropriate conditionsare provided to support the various processes of knowledge management and the different methods dedicated to raising job performance and developing human capital such as improving individual capabilities and skills, organizing consultative meetings, training coursesand encouraging “creativity” as one of the most important factors for the establishment and sustainment of competitiveness. The latter requires a real strategy to keep pace with the dynamics of knowledge assets and to optimize and reduce both the amount of effort expended and the office activities accomplishment duration. Finally, we have concluded that organizational culture contributes to some extent to the concretization of knowledge management in the libraries of Ibn Khaldoun University in Tiaret but it remains useless unless there is a clear policy to adopt in terms of information and communication technology.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6167
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.BIB.AR.2022.21.pdf3,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.