Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16801
Title: تجليات الدرس البياني في البحث الإعجازي حتى نهاية القرن السادس الهجري
Authors: زنينة, جيهاد
Keywords: الدرس البياني- الإعجاز-نظرية النظم- التصوير-البلاغة- الأسلوب- التركيب
Issue Date: 15-Oct-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون -تيارت
Abstract: تناول هذا البحث نشأة الدرس البياني في رحاب الدراسات الإعجازية، حيث تمت مباحثته تدريجيا على يد علماء اللغة والبلاغة والإعجاز الذين عمدوا إلى تأويل معاني القرآن الكريم والبحث في أساليبه ودقة تراكيبه، وفنية تصويره، سعيا منهم لإثبات سر إعجازه وتفرد نظمه، حيث بدأت ابلاغة على شكل ملاحظات حوتها مؤلفات النحويين وأصحاب المعاني ثم تلتها جهود علماء الإعجاز الذين جعلوا من البلاغة وجها للإعجاز وتطرقوا لمباحثها من خلال عرضهم للقاعدة والتمثيل لها، ليزدهر الدرس البياني ويستوي في مصنفات عبد القاهر الجرجاني مؤسس نظرية النظم التي تلقفها البيانيون من بعده : الزمخشريوالرازي.......وطبقوها موضحين جمالية التراكيب
Description: This paper focuses on the emergence of stylistics in the studies that focus on Quran miracles. In this regard, its first milestones were established by linguists and rhetoric scholars who interpreted Quran meanings and investigated its styles, syntax, and images to prove its miracles and uniqueness. Rhetoric started as remarks introduced in the publications of the grammar and meaning scholars, and was followed by the works of miracles scholars who used rhetoric as argument to show the Quran miracles, and tackled its rules and manifestations. Thus, stylistics flourished and was compiled in the works of Abd al Qaher al Jarjani who established the Systems Theory, which was later adopted by the stylists, such as Al Zamakhshari and al Razi, who applied it to show the aestheticism of the structures.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16801
Appears in Collections:Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.D.LET.2025.05.pdf8,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.