Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16784
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبن الحاج, نصيرة-
dc.contributor.authorبوخريص, مخطارية-
dc.date.accessioned2025-11-11T09:59:07Z-
dc.date.available2025-11-11T09:59:07Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16784-
dc.descriptionThis study aimed to know the most important factors affecting the behavior of the Algerian consumer towards the adoption of electronic payment by using a mail -mob application by studying a random sample of users of the Mob Post application. The study included 121 individuals, by relying on the descriptive analytical approach and to monitor the required results. We designed a questionnaire where we distributed it electronically to reach the largest number of answers Through statistical tests and based on the SPSS V26 program and the analysis of the results, we concluded that there is a high level of consumer behavior trends as we have noticed a positive trend towards relying on electronic payment methods by the 63 sample members and the study proved that there is an effect of both psychological, social and marketing factors on the adoption of members of the sample for electronic payment services and the services of the MOBID application and finally the study confirmed that it is There are no statistically significant differences in the use of electronic payment services attributed to personal variables.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أهم العوامل المؤثرة في اتجاه سلوك المستهلك الجزائري نحو إعتماد الدفع الإلكتروني باستخدام تطبيق بريدي موب وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية من مستخدمي تطبيق بريدي موب وقد شملت الدراسة 020 فردا وذلك بالإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ولرصد النتائج المطلوبة قمنا بتصميم استبانة حيث قمنا بتوزيعها بشكل إلكتروني للوصول إلى أكبر عدد من الإجابات ومن خلال الإختبارات الإحصائية وبالإعتماد على برنامج Spss v26 وتحليل النتائج توصلنا إلى أن هناك مستوى مرتفع لإتجاهات سلوك المستهلك كما لاحظنا وجود توجه إيجابي نحو الإعتماد على وسائل الدفع الإلكتروني من طرف أفراد العينة وأثبتت الدراسة أن هناك أثر لكل من العوامل النفسية والإجتماعية والتسويقية على تبني أفراد العينة لخدمات الدفع الإلكتروني وخدمات تطبيق بريدي موب وأخيرا أكدت الدراسة أنه يوجد فروق دالة إحصائيا في استخدام خدمات الدفع الإلكتروني تعزى للمتغيرات الشخصية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدونen_US
dc.subjectسلوك المستهلكen_US
dc.subjectالدفع الإلكترونيen_US
dc.subjectبريدي موبen_US
dc.subjectوسائل الدفع الإلكترونيen_US
dc.title(إتجاهات سلوك المستهلك الجزائري نحو الدفع الإلكتروني (دراسة عينة من مستخدمي تطبيق بريدي موبen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2025.36.pdf3,9 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.