Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16710
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorخطوف, سفيان-
dc.contributor.authorعباد, بلال-
dc.date.accessioned2025-11-06T09:53:17Z-
dc.date.available2025-11-06T09:53:17Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16710-
dc.descriptionThis study aims to shed light on the means and tools that Algeria adopts to promote its exports outside the fuel sector, given that the national economy still suffers from excessive dependence on fuel revenues, which has shown fragility in the structure of the economy in light of the fluctuations in global markets. By dividing the research into a theoretical aspect, we reviewed the most important concepts of foreign trade and export, then the applied aspect, which was represented in a case study within the Algerian customs administration as a site for field training. We also studied the most important active bodies in the export support system in Algeria, and examined the nature of the services provided and the extent to which economic institutions benefit from them. In light of our findings, a number of practical suggestions were presented that could contribute to improving the performance of these bodies and activating their real role, in a way that supports the diversification of the national economy and strengthens the competitiveness of the Algerian product in foreign markets.en_US
dc.description.abstractتهـدف هـذه الدراسـة إلـى تسـليط الضـوء علـى الوسـائل والأدوات التـي تعتمـدها الجزائـر لترقيـة صـادراتها خـارج قطـاع المحروقـات، باعتبـار أن الإقتصـاد الـوطني لا يزال يعـاني مـن تبعيـة مفرطـة لعائـــدات المحروقـــات، الأمـــر الـــذي أظهـــر هشاشـــة فـــي بنيـــة الإقتصـــاد فـــي ظـــل تقلبـــات الأســـواق العالمية. ومــن خــلال تقســيم البحــث إلــى جانــب نظــري استعرضــنا فيــه أهــم مفــاهيم التجــارة الخارجيــة والتصـدير، ثـم الجانـب التطبيقـي الـذي تمثـل فـي دراسـة حالـة داخـل إدارة الجمـارك الجزائريـة كموقـع للتربص الميداني. كما تناولنا بالدراسة أهم الهيئات الفاعلة في منظومة دعـم التصـدير فـي الجزائـر، ووقفنا على طبيعة الخدمات المقدمة ومدى استفادة المؤسسات الإقتصادية منه. في ضوء ما توصلنا إليه، تم تقديم جملة مـن الإقتراحـات العمليـة التـي يمكـن أن تسـاهم فـي تحسين أداء هذه الهيئات وتفعيل دورهـا الحقيقـي، بمـا يـدعم تنويـع الإقتصـاد الـوطني وتقويـة تنافسـية المنتج الجزائري في الأسواق الخارجية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدونen_US
dc.subjectالتجارة الخارجيةen_US
dc.subjectإدارة الجماركen_US
dc.subjectالتسهيلات الجمركيةen_US
dc.subjectالتصديرen_US
dc.titleدور هيئات دعم التصدير في ترقية الصادرات خارج المحروقات إدارة الجمارك نموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2025.07.pdf1,9 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.