Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16570
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمشور, آية-
dc.contributor.authorزواوي, فاطمة-
dc.date.accessioned2025-10-23T08:43:36Z-
dc.date.available2025-10-23T08:43:36Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16570-
dc.descriptionThis study aimed to investigate the interactive relationship between the implementation of corporate social responsibility (CSR) principles and the enhancement of organizational competitiveness through conducting an analytical case study on Naftal Corporation - Tiaret Branch as an applied model. The study adopted a descriptive-analytical approach, whereby a quantitative field study was designed using a structured questionnaire instrument to collect primary data from a purposive sample comprising 41 employees at the organization under investigation. Statistical data analysis was conducted using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) to test the validity of the proposed research hypotheses. The results of the statistical analysis revealed a statistically significant positive correlation between the various dimensions of corporate social responsibility (economic dimension, legal dimension, ethical dimension, and philanthropic dimension) and the level of organizational competitive performance. Furthermore, the findings disclosed that the economic and legal dimensions exerted the most substantial and significant impact on improving the organization's competitive position compared to other dimensionsen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى استقصاء العلاقة التفاعلية بين تطبيق مبادئ المسؤولية الاجتماعية للشركات وتعزيز القدرة التنافسية للمنظمات، وذلك من خلال إجراء دراسة حالة تحليلية على مؤسسة نفطال - فرع تيارت كنموذج تطبيقي، كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تصميم دراسة ميدانية كمية باستخدام أداة الاستبيان المقنن لجمع البيانات الأولية من عينة قصدية مكونة من 41 موظف في المؤسسة محل الدراسة وتم إجراء التحليل الإحصائي للبيانات باستعمال حزمة البرامج الإحصائية SPSS لاختبار صحة الفرضيات البحثية المطروحة . أظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الأبعاد المختلفة للمسؤولية الاجتماعية للشركات (البعد الاقتصادي، البعد القانوني، البعد الأخلاقي، والبعد الإنساني) ومستوى الأداء التنافسي للمنظمة. كما كشفت النتائج أن البعدين الاقتصادي والقانوني يمارسان التأثير الأكبر والأكثر جوهرية على تحسين المركز التنافسي للمؤسسة مقارنة بالأبعاد الأخرىen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالمسؤولية الاجتماعيةen_US
dc.subjectأبعاد المسؤوليةen_US
dc.subjectالتنافسيةen_US
dc.subjectالميزة التنافسيةen_US
dc.titleانعكاسات تبني المسؤولية الاجتماعية على تحسين تنافسية منظمات الأعمالen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.GES.2025.18.pdf2,33 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.