Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16566
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorدريش, رحيل-
dc.contributor.authorبعلول, خليدة-
dc.date.accessioned2025-10-23T07:54:43Z-
dc.date.available2025-10-23T07:54:43Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16566-
dc.descriptionThis research aims to highlight the role of Artificial Intelligence (AI) in enhancing entrepreneurship within emerging enterprises, through an analytical a and case study of "Redjem Studio". The study seeks to demonstrate how AI technologies can contribute to improving entrepreneurial performance, particularly in the areas of innovation, marketing, and decision-making, thereby boosting competitiveness and facilitating access to new markets. A dual approach was adopted, combining a theoretical framework that examined the key concepts of AI and entrepreneurship, as well as the interrelation between them, with a field investigation based on an interview conducted with the director of Redjem Studio. The aim was to assess how AI is integrated within the company and its impact on achieving entrepreneurial goals and enhancing overall performance. The study concludes that adopting AI in emerging enterprises represents a strategic lever that can support innovation, improve service quality, and foster business growth-provided there are adequate technological and human resources, along with a flexible and innovation-driven organizational culture.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور الذكاء الاصطناعي في تطوير المقاولاتية داخل المؤسسات الناشئة، وذلك من خلال دراسة تحليلية وتطبيقية على مستوى شركة " رجم استوديو حاولنا من خلالها إبرازكيف يمكن لتقنيات الذكاء الاصطناعي أن تسهم في تحسين أداء المؤسسات المقاولاتية، خاصة في مجالات الابتكار، التسويق، واتخاذ القرار، بما يعزز قدرتها التنافسية ويمكنه امن التوسع نحو أسواق جديدة . تم الاعتماد في هذه الدراسة على مقاربة مزدوجة، جمعت بين الإطار النظري الذي تناول المفاهيم الأساسية للذكاء الاصطناعي والمقاولاتية، والعلاقة بينهما، وبين الدراسة الميدانية التي تم تنفيذها من خلال مقابلة مع مدير شرك رجم استوديو، حيث تم تحليل استخدامات الذكاء الاصطناعي داخل المؤسسة، ومدى مساهمته في رفع مستوى الأداء وتحقيق الأهداف المقاولاتية . توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن توظيف الذكاء الاصطناعي في المؤسسات الناشئة يُعد خيارا استراتيجيًا يُمكن أن يدع الابتكار ،يُحسن من جودة الخدمات ،ويعزز فرص النمو ،شريطة توافر الموارد التقنية والبشرية المؤهلة ،وتبنّي اثقافة تنظيمية مرنة وقابلة للتجديد.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالذكاء الاصطناعيen_US
dc.subjectالمقاولاتيةen_US
dc.subjectالأداء المؤسسيen_US
dc.subjectالمؤسسات الناشئةen_US
dc.titleالذكاء الاصطناعي كآلية لتطوير المقاولاتيةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.GES.2025.15.pdf3,08 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.