Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16500
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوزريطة, سيد أحمد-
dc.contributor.authorهوار, صلاح الدين-
dc.date.accessioned2025-09-30T13:15:36Z-
dc.date.available2025-09-30T13:15:36Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16500-
dc.descriptionAs a summary of our work, we find that Al-Ma'arri depicted Paradise as a literary space where Ibn Al-Qarih met with poets and righteous people (such as Al-A'sha, Labid, and Abu Tammam) in dialogues that revealed their moral contradictions. This served as a stage for forgiveness that transcended appearances, where poets (such as Imru' Al-Qais) were forgiven based on the sincerity of their intentions, not on the apparent meaning of their poetry. He thus embodied the symbols of Paradise in his words: "Rivers of honey and milk, and vessels in the form of birds," embodying a beauty unsubservient to worldly matter.en_US
dc.description.abstractكملخص لعملنا نجد أن المعري صور الجنة كفضاء أدبي يلتقي فيه ابن القارح بالشعراء والصالحين (كالأعشى، لبيد، أبي تمام)، في حوارات تكشف تناقضاتهم الأخلاقية فكانت مسرحا لغفران يتجاوزالمظاهر، حيث يغفر للشعراء (كامرئ القيس) بناءا على صدق نواياهم، لاعلى ظاهر أشعارهم مجسدا بذلك رموز الجنة في قوله: أنهار العسل واللبن, والأواني على هيئة طيور, تجسيدا لجمال لا يخضع للمادة الدنيوية. ًen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدونen_US
dc.subjectالشعراءen_US
dc.subjectالغفرانen_US
dc.titleالواقعي والخيـــال في رســــــــالة الغفران لأبي علاء المعريen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.47.pdf1,9 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.