Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16500
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بوزريطة, سيد أحمد | - |
dc.contributor.author | هوار, صلاح الدين | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-30T13:15:36Z | - |
dc.date.available | 2025-09-30T13:15:36Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16500 | - |
dc.description | As a summary of our work, we find that Al-Ma'arri depicted Paradise as a literary space where Ibn Al-Qarih met with poets and righteous people (such as Al-A'sha, Labid, and Abu Tammam) in dialogues that revealed their moral contradictions. This served as a stage for forgiveness that transcended appearances, where poets (such as Imru' Al-Qais) were forgiven based on the sincerity of their intentions, not on the apparent meaning of their poetry. He thus embodied the symbols of Paradise in his words: "Rivers of honey and milk, and vessels in the form of birds," embodying a beauty unsubservient to worldly matter. | en_US |
dc.description.abstract | كملخص لعملنا نجد أن المعري صور الجنة كفضاء أدبي يلتقي فيه ابن القارح بالشعراء والصالحين (كالأعشى، لبيد، أبي تمام)، في حوارات تكشف تناقضاتهم الأخلاقية فكانت مسرحا لغفران يتجاوزالمظاهر، حيث يغفر للشعراء (كامرئ القيس) بناءا على صدق نواياهم، لاعلى ظاهر أشعارهم مجسدا بذلك رموز الجنة في قوله: أنهار العسل واللبن, والأواني على هيئة طيور, تجسيدا لجمال لا يخضع للمادة الدنيوية. ً | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون | en_US |
dc.subject | الشعراء | en_US |
dc.subject | الغفران | en_US |
dc.title | الواقعي والخيـــال في رســــــــالة الغفران لأبي علاء المعري | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.LET.2025.47.pdf | 1,9 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.